Celkově se podle předběžných výsledků výzkumné společnosti IDC dodalo ve druhém čtvrtletí roku 2018 na trh 33 milionů tabletů, což je meziročně o 13,5 % méně. Slate tablety nadále tvoří většinu trhu – 28,4 milionu kusů – a jejich dodávky klesly o 14,5 %.
Tablety s oddělitelnou klávesnicí (detachables) vykázaly také meziroční pokles, a to zejména kvůli silnému stejnému čtvrtletí v roce 2017, kdy byly uvedeny high-endové modely, které letos zatím nedostaly update.
„Trh detachables se nachází v rozhodujícím okamžiku, jelikož jej dříve poháněly zejména prémiové produkty Applu a Microsoftu a růst v posledních letech zpomalil,“ uvedl Jitesh Ubrani, senior research analyst v IDC.
Dodává, že ačkoliv spotřebitelé i podniky projevují o detachables zájem, ti, kteří nedrží dostatečný rozpočet, nemají moc z čeho vybírat, takže raději volí tradiční počítače.
Mohlo by to změnit uvedení Surface Go, detachables s Chrome OS a případně do budoucna dostupnější iPad Pro.
S tím do určité míry souvisí i plánované uvedení procesoru Snapdragon 850, který je navržený pro „stále připojená PC“. První generace detachables se Snapdragonem a Windows 10 měla slabý výkon a omezenou nabídku aplikací, což spoustu zákazníků odradilo.
Apple stále vede
Uvedení novějších iPadů koncem prvního kvartálu spolu s vylepšeními iOS a dodávkami do školství pomohlo navýšit tržní podíl Applu na 34,9 %. Rostl přitom nepatrně o necelé procento.
Samsung si udržel druhou příčku, i přes meziroční pokles dodávek o 16,1 %. Pokles zaznamenaly jeho detachables i slate tablety. Další kvartály by pro Samsung mohly být lepší, jelikož obnovil několik produktů.
Huawei dodalo ve 2. čtvrtletí 3,4 milionu tabletů, meziročně o 7,7 % více, a upevnilo tak svou pozici na třetí příčce. Téměř polovina dodávek jde však na Asijský trh. Detachables tablety Huawei vykázaly dokonce 200% nárůst.
Dodávky tabletů Lenovo zůstaly relativně stabilní na dvou milionech kusů. To je o 8,4 % méně než před rokem. Při započítání tabletů Fujitsu, které Lenovo akvírovalo, by byl však pokles ještě větší.
Amazon se v tabletech propadl o 33,5 % a čelí nasycenosti trhu.
Tab.: Top 5 výrobců tabletů, dodávky v mil. kusů
Výrobce |
Dodávky v kusech Q2-18 |
Podíl Q2-18 |
Dodávky v kusech Q2-17 |
Podíl Q2-17 |
Meziroční změna |
1. Apple |
11,5 |
34,9 % |
11,4 |
29,9 % |
0,9 % |
2. Samsung |
5,0 |
15,1 % |
6,0 |
15,6 % |
-16,1 % |
3. Huawei |
3,4 |
10,3 % |
3,1 |
8,2 % |
7,7 % |
4. Lenovo* |
2,0 |
6,0 % |
2,2 |
5,7 % |
-8,4 % |
5. Amazon.com |
1,6 |
4,9 % |
2,4 |
6,4 % |
-33,5 % |
Ostatní |
9,5 |
28,8 % |
13,1 |
34,2 % |
-27,1 % |
Celkem |
33,0 |
100,0 % |
38,2 |
100,0 % |
-13,5 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 1. srpen, 2018
Pozn.: Lenovo bez započítání dodávek Fujitsu
Tab. 2: Top 5 výrobců tabletů, dodávky v mil. kusů*
Výrobce |
Dodávky v kusech Q2-18 |
Podíl Q2-18 |
Dodávky v kusech Q2-17 |
Podíl Q2-17 |
Meziroční změna |
1. Apple |
11,5 |
34,9 % |
11,4 |
29,9 % |
0,9 % |
2. Samsung |
5,0 |
15,1 % |
6,0 |
15,6 % |
-16,1 % |
3. Huawei |
3,4 |
10,3 % |
3,1 |
8,2 % |
7,7 % |
4. Lenovo+Fujitsu* |
2,0 |
6,0 % |
2,2 |
5,9 % |
-10,9 % |
5. Amazon.com |
1,6 |
4,9 % |
2,4 |
6,4 % |
-33,5 % |
Ostatní |
9,5 |
28,8 % |
13,1 |
34,2 % |
-27,1 % |
Celkem |
33,0 |
100,0 % |
38,2 |
100,0 % |
-13,5 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 1. srpen, 2018
Pozn.: Zahrnuje dodávky obou společností za obě časová období.
Graf: Tržní podíly top pěti výrobců tabletů
Zdroj: IDC