Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětový trh tabletů se po mírném růstu ve třetím čtvrtletí 2019 opět vrátil do červených čísel. V posledním kvartálu loňského roku oslabil o 0,6 % na 43,5 milionu kusů, za celý rok pak o 1,5 % na 144 milionů kusů.
Pomyslným vítězem se na sklonku roku 2019 stal Apple, jenž dokázal zaznamenat dvouciferný růst o 22,7 % na 15,9 milionu kusů. Téměř dvě třetiny prodejů výrobce přitom tvořil nově uvedený iPad sedmé generace.
Samsung v posledním čtvrtletí poklesl o 7,4 %, podobně jako třetí Huawei, jenž oslabil o 2,8 %. Čínský výrobce se i nadále potýká s obchodními omezeními v USA. Amazon se sice vlivem sezónních výkyvů propadl o 29 %, za celý rok nicméně vyrostl o 9,9 %.
Nejsilnější pětici uzavírá Lenovo, jehož prodeje na konci roku vyrostly o 8,3 % na 2,5 milionu kusů; za celý rok však oslabil o 4,2 %. Analytici dodávají, že Lenovu, které se zaměřuje na základní tablety, se daří hlavně v asijskopacifickém regionu a v Evropě.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 4Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q19 |
Prodej 4Q19 |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
15,9 |
36,5 % |
12,9 |
29,6 % |
22,7 % |
2. Samsung |
7,0 |
16,1 % |
7,6 |
17,3 % |
-7,4 % |
3. Huawei |
4,0 |
9,1 % |
4,1 |
9,3 % |
-2,8 % |
4. Amazon |
3,3 |
7,6 % |
4,7 |
10,6 % |
-29,0 % |
5. Lenovo |
2,5 |
5,8 % |
2,3 |
5,3 % |
8,3 % |
ostatní |
10,8 |
24,9 % |
12,2 |
27,9 % |
-11,1 % |
Celkem |
43,5 |
100,0 % |
43,7 |
100,0 % |
-0,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2019 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
49,9 |
34,6 % |
43,3 |
29,6 % |
15,2 % |
2. Samsung |
21,7 |
15,1 % |
23,4 |
16,0 % |
-7,2 % |
3. Huawei |
14,1 |
9,8 % |
14,6 |
10,0 % |
-3,5 % |
4. Amazon |
13,0 |
9,0 % |
11,8 |
8,1 % |
9,9 % |
5. Lenovo |
8,5 |
5,9 % |
8,8 |
6,0 % |
-4,2 % |
ostatní |
37,0 |
25,7 % |
44,3 |
30,3 % |
-16,6 % |
Celkem |
144,1 |
100,0 % |
146,2 |
100,0 % |
-1,5 % |
Zdroj: IDC