Společnost IDC přináší optimistické zprávy ze světa nositelné elektroniky. Celosvětový trh totiž podle analytiků v prvním čtvrtletí 2020 vyrostl o 29,7 % na 72,6 milionu kusů zařízení. Tempo růstu jednotlivých kategorií se však drasticky lišilo.
Prodej chytrých náramků zejména díky uvedení modelu Fitbit Charge 4 ve sledovaném období vzrostl o 16,2 %. Poptávka po chytrých sluchátkách vystřelila dokonce o 68,3 %; tato kategorie aktuálně tvoří téměř 55 % celého trhu nositelné elektroniky.
„Sluchátka podle všeho odolala tlakům způsobeným pandemií onemocnění covid-19,“ říká Jitesh Ubrani z IDC. „Spotřebitelé si je kupovali nejen jako volnočasový doplněk, ale i jako nástroj pro pracovní videohovory.“
Chytré hodinky v problémech jako PC a mobily
Pandemie měla podle analytiků nepříznivý dopad na nabídku chytrých hodinek, jelikož často používají stejné komponenty jako PC a chytré telefony, které se v průběhu prvního kvartálu rovněž potýkaly s omezením dodavatelského řetězce.
Navzdory poklesu se však některým výrobcům – jmenovitě Huawei, Garmin a Huami – podařilo udržet zdraví růst, a to hlavně díky menší závislosti na čínském trhu a pokračující expanzi do Spojených států a Evropy.
Výrobce těší zájem o sluchátka
Co se jednotlivých výrobců týče, prvenství na trhu nositelné elektroniky si udržel Apple, jenž ve sledovaném období vyrostl o 59,9 % a aktuálně trží bezmála 30% podíl na trhu. Růst podpořila zejména poptávka po audiotechnice Beats a Airpodech.
Druhé se umístilo Xiaomi s meziročním růstem o 56,4 %, následované Samsungem. Jihokorejský výrobce vykázal v prvním kvartálu 2020 vůbec nejsilnější meziroční růst, o 71,7 %; i Samsung zaznamenává vysokou poptávku po sluchátkách Galaxy Buds.
Prodeje čtvrtého Huawei ve sledovaném období vzrostly o 62,2 %, naopak Fitbit na páté příčce vykázal 26,1% pokles. Výrobce podle analytiků negativně ovlivnil fakt, že většina jeho produkce je soustředěná v Číně.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 1Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
21,2 |
29,3 % |
13,3 |
23,7 % |
59,9 % |
2. Xiaomi |
10,1 |
14,0 % |
6,5 |
11,6 % |
56,4 % |
3. Samsung |
8,6 |
11,9 % |
5,0 |
9,0 % |
71,7 % |
4. Huawei |
8,1 |
11,1 % |
5,0 |
8,9 % |
62,2 % |
5. Fitbit |
2,2 |
3,0 % |
2,9 |
5,2 % |
-26,1 % |
ostatní |
22,3 |
30,8 % |
23,3 |
41,6 % |
-4,0 % |
Celkem |
72,6 |
100,0 % |
56,0 |
100,0 % |
29,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky největších výrobců chytrých hodinek v 1Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
4,5 |
26,8 % |
4,6 |
25,4 % |
-2,2 % |
2. Huawei |
2,6 |
15,2 % |
1,2 |
6,4 % |
118,5 % |
3. Samsung |
1,8 |
10,8 % |
2,0 |
10,8 % |
-7,2 % |
4. Garmin |
1,3 |
7,5 % |
1,0 |
5,3 % |
31,7 % |
5. Huami |
1,0 |
5,8 % |
0,5 |
3,0 % |
80,2 % |
ostatní |
5,7 |
33,9 % |
8,9 |
49,0 % |
-35,7 % |
Celkem |
16,9 |
100,0 % |
18,2 |
100,0 % |
-7,1 % |
Zdroj: IDC