Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh tabletů v prvním čtvrtletí letošního roku pokračoval v oslabování. I vinou pandemie onemocnění covid-19 vykázal ve sledovaném období meziroční propad o 18,2 % na 24,6 milionu kusů.
Dobrou zprávou je, že roste poptávka po konvertibilních zařízeních v čele s produkty s operačním systémem iOS; tento segment zaznamenal meziroční růst o 56,8 %. Naopak prodeje tradičních tabletů meziročně klesly o 36,4 %.
Silné oslabení jablečného krále
Jedničkou na trhu je stále Apple, a to i přesto, že jeho prodeje v prvním kvartálu 2020 klesly o celých 30,4 %. Produkci negativně ovlivnily uzavřené továrny v Číně. Druhý Samsung naopak vyrostl o 3,9 %, částečně díky uvedení tabletu s 5G v některých regionech.
Huawei na třetí příčce vykázal meziroční pokles o 8,3 %; výrobce sice zaznamenal růst prodejů konvertibilních zařízení, většinu jeho poptávky však stále tvoří tradiční tablety. Mírný růst o 1,9 % si připsalo také Lenovo, jež na čtvrtém místě vystřídalo Amazon.
V rámci nejsilnější pětice výrobců vykázal Amazon druhý nejsilnější propad prodejů, o 24,5 %. Ostatní výrobci v prvním čtvrtletí letošního roku oslabili v průměru o 22,2 %.
Tabulka – Předběžné výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Meziroční změna |
1. Apple |
6,9 |
28,0 % |
9,9 |
32,9 % |
-30,4 % |
2. Samsung |
5,0 |
20,2 % |
4,8 |
15,9 % |
3,9 % |
3. Huawei |
3,0 |
12,0 % |
3,2 |
10,7 % |
-8,3 % |
4. Lenovo |
1,6 |
6,4 % |
1,6 |
5,2 % |
1,9 % |
5. Amazon |
1,4 |
5,8 % |
1,9 |
6,3 % |
-24,5 % |
ostatní |
6,8 |
27,5 % |
8,7 |
29,0 % |
-22,2 % |
Celkem |
24,6 |
100,0 % |
30,1 |
100,0 % |
-18,2 % |
Zdroj: IDC