Společnost IDC uvedla, že ve třetím čtvrtletí 2018 se celosvětově prodalo 36,4 milionu tabletů, což je meziroční pokles o 8,6 %. Většinu prodejů, konkrétně 31,6 milionu zařízení, tvořily klasické tablety u kterých prodej poklesl o 7,9 % oproti předchozímu roku.
Ještě více pak oslabila kategorie hybridních tabletů, kterých se ve třetím kvartálu 2018 prodalo 4,8 milionu, což znamená meziroční propad o 13,1 %. Analytici však očekávají, že prodej hybridních tabletů by se na konci tohoto roku mohl vrátit k růstu.
Uvedení očekávaných modelů by mohlo oživit trh
„V říjnu byly uvedeny velmi očekávané nové generace modelů iPad Pro od Applu a Surface Pro od Microsoftu,“ vysvětluje analytička IDC Lauren Guenveur a dodává, že nové produkty představily i společnosti Samsung a Google.
Analytici rovněž podotýkají, že trh s tablety se stále více podobá trhu s tradičními PC, a poukazují na klesající marže i celkový propad trhu. Upozorňují také, že mnoho menších výrobců vyklidilo prostor, čímž velkým hráčům umožnilo zvýšit jejich podíl na trhu.
„I v nejsilnější pětce se v podstatě bavíme o Applu a v menší míře o Samsungu,“ vysvětluje analytik IDC Jitesh Ubrani. „Tito dva výrobci dál výrazně investují do inovací a marketingu, zatímco ostatní výrobci trhu s tablety nevěnují tak velkou pozornost.“
Ve třetím kvartálu rostlo pouze Huawei
Pokud jde o výrobce, lídrem trhu tabletů i nadále zůstává Apple, a to i přes 6,1% meziroční pokles prodejů. Propad v prodejích zaznamenal i Samsung, konkrétně o 11,4 %. I to mu ale stačilo k udržení druhé příčky.
Na třetí příčce skončil Amazon s meziroční stagnací výsledků a 4,4 miliony prodaných tabletů. Čtvrté Huawei je pak jediný výrobce z elitní pětky, který zaznamenal růst, konkrétně o 7,1 %. Nejhůře naopak dopadlo páté Lenovo, s propadem o bezmála 25 %.
Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů za 3. kvartál 2018 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Prodej 3Q17 |
Podíl 3Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,7 |
26,6 % |
10,3 |
25,9 % |
-6,1 % |
2. Samsung |
5,3 |
14,6 % |
6,0 |
15,0 % |
-11,4 % |
3. Amazon |
4,4 |
12,0 % |
4,4 |
11,0 % |
-0,4 % |
4. Huawei |
3,2 |
8,9 % |
3,0 |
7,6 % |
7,1 % |
5. Lenovo |
2,3 |
6,3 % |
3,1 |
7,7 % |
-24,5 % |
ostatní |
11,5 |
31,6 % |
13,1 |
32,9 % |
-12,1 % |
Celkem |
36,4 |
100,0 % |
39,9 |
100,0 % |
-8,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC