Společnost IDC přináší dobré zprávy z celosvětového trhu nositelné elektroniky. Ten podle analytiků v posledním čtvrtletí 2020 vyrostl o 27,2 % na 153,5 milionu kusů; dodávky za celý rok stouply dokonce o 28,4 % na 444,7 milionu kusů.
IDC uvádí, že ačkoli ve vánočním kvartálu byly největšími tahouny novinky a výprodejové akce, širší trend roku 2020 naznačuje, že spotřebitelé za elektroniku utrácí obecně více, a to především na úkor volnočasových aktivit, které jsou kvůli pandemii značně omezené.
Jitesh Ubrani z IDC podotýká, že vedle rostoucího zájmu o domácí fitness programy postavené právě na nositelné elektronice trhu svědčí i častější využívání zdravotních senzorů měřících například teplotu nebo tepovou frekvenci.
Málo polovodičů, málo náramků
Euforii výrobcům podle analytické společnosti ovšem v některých případech hatí globální nedostatky polovodičů. I proto na konci roku klesl prodej chytrých náramků o 17,8 % a tato kategorie tvořila jen 11,8 % všech prodaných zařízení.
Největší kategorií se stala chytrá sluchátka – dvě ze tří chytrých nositelných zařízení prodaných v posledním čtvrtletí 2020 patřila právě do této kategorie. Následovaly chytré hodinky s 24,1% podílem.
„V roce 2020 se z chytrých sluchátek stali takřka nepostradatelní pomocníci,“ komentuje Ramon T. Llamas z IDC s tím, že sluchátka nabízí novou úroveň soukromí, kterou oceňují zejména pracovníci na home office.
Apple dál kraluje
Co se jednotlivých výrobců týče, největším prodejcem nositelné elektroniky je Apple, jenž ve čtvrtém kvartálu 2020 vyrostl o 27,2 % na 55,6 milionu kusů. Následuje Xiaomi, které ovšem vykázalo notně mírnější růst o 5 % na 13,5 milionu.
Třetí Samsung ve sledovaném období prodal 13 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 20,5 %, následuje Huawei, jež posílilo o 7,6 % na 10,2 milionu kusů. Raketový růst o 470,1 % zaznamenala společnost BoAt, která se téměř výlučně zaměřuje na segment chytrých sluchátek a operuje pouze v Indii.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
55,6 |
36,2 % |
43,7 |
36,2 % |
27,2 % |
2. Xiaomi |
13,5 |
8,8 % |
12,8 |
10,6 % |
5,0 % |
3. Samsung |
13,0 |
8,5 % |
10,8 |
9,0 % |
20,5 % |
4. Huawei |
10,2 |
6,7 % |
9,5 |
7,9 % |
7,6 % |
5. BoAt |
5,4 |
3,5 % |
0,9 |
0,8 % |
470,1 % |
ostatní |
55,8 |
36,4 % |
42,9 |
35,6 % |
30,0 % |
Celkem |
153,5 |
100,0 % |
120,7 |
100,0 % |
27,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 2020 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
151.4 |
34.1% |
111.5 |
32.2% |
35.9% |
2. Xiaomi |
50.7 |
11.4% |
41.7 |
12.0% |
21.7% |
3. Huawei |
43.5 |
9.8% |
28.9 |
8.3% |
50.7% |
4. Samsung |
40.0 |
9.0% |
31.4 |
9.1% |
27.3% |
5. Fitbit |
12.9 |
2.9% |
15.9 |
4.6% |
-18.8% |
ostatní |
146.1 |
32.9% |
117.1 |
33.8% |
24.7% |
Celkem |
444.7 |
100.0% |
346.4 |
100.0% |
28.4% |
Zdroj: IDC
Graf – Výsledky trhu nositelné elektroniky v 4Q20 podle kategorie
Zdroj: IDC