Společnost IDC ve své aktuální prognóze naznačuje, že celosvětový trh zařízení pro chytrou domácnost v letošním roce vyroste o bezmála čtvrtinu (23,5 %) na 815 milionů prodaných kusů. Do roku 2023 by měl trh růst v průměru o 14,4 % ročně.
„Hnacím motorem trhu bude kombinace rostoucí konkurence a tlaku na snižování cen společně s rostoucím zájmem o chytré asistenty a povědomím spotřebitelů o výhodách, které chytrá zařízení nabízejí,“ říká Adam Wright z IDC.
Drtivá většina poptávky bude pocházet z USA, kde by měl trh do roku 2023 posilovat v průměru o 9,5 % ročně. Zájem však nejrychleji poroste na druhém nejsilnějším trhu, v Číně, v průměru o 22,6 %. Západoevropský trh by měl stoupat o 14,7 % ročně.
Růst trhu v následujících letech by ovšem podle IDC mohly negativně ovlivnit obavy o bezpečnost a soukromí, citlivost spotřebitelů na vstupní a kontinuální náklady na zařízení a služby či sílící ekonomická nejistota na finančních trzních po celém světě.
Domácnosti chtějí konzumovat obsah a využívat služby
„Trh zařízení pro chytrou a domácnost požene vpřed hlad po obsahu a službách,“ naznačuje Jitesh Ubrani z IDC. „Zařízení pro videozábavu jako jsou Fire TV či Chromecast pak budou fungovat jako vstupenka do světa připojených domácích produktů.“
Analytici upřesňují, že právě zařízení pro videozábavu budou nejsilnější kategorií; v roce 2023 by měly tvořit 29,9 % všech prodaných přístrojů pro chytrou domácnost. Růst kategorie podpoří klesající ceny i nové technologie jako například 8K.
Bezpečnostní zařízení jako chytré kamery, zámky či zvonky by v roce 2023 měla tvořit 22,1 % prodejů, přičemž poptávka po nich poroste v průměru o 18,4 % ročně. Naopak kategorie chytrých reproduktorů a displejů bude posilovat jen v jednotkách procent.
Analytická společnost to vysvětluje jednak nasyceností trhu, jednak zájmem spotřebitelů o jiné formy chytrých společníků do domácnosti jako jsou například chytré termostaty, domácí spotřebiče či televizory.
Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení v letech 2019-2023 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR '19–'23* |
video |
339,8 |
41,7 % |
417,7 |
29,9 % |
5,3 % |
zabezpečení |
156,6 |
19,2 % |
307,9 |
22,1 % |
18,4 % |
audio |
134,8 |
16,5 % |
200,0 |
14,3 % |
10,4 % |
ostatní |
183,6 |
22,5 % |
470,5 |
33,7 % |
26,5 % |
Celkem |
814,8 |
100 % |
1,396,0 |
100 % |
14,4 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC