Kombinovaný trh spotřebitelských a podnikových bezdrátových síťových produktů (WLAN) v posledním kvartálu 2016 stagnoval při 0,1% meziročním poklesu, za celý rok však vykázal 2,3% růst na 2,43 miliardy dolarů. Takový je závěr nejnovější zprávy společnosti IDC, která poukazuje na pokračující rozdíly mezi oběma hlavními segmenty.
Prodej podnikových zařízení totiž v posledním kvartálu loňského roku vyrostl o 3,1 % a za celý rok dokonce o 7,2 % na 1,4, resp. 5,4 miliardy dolarů. Spotřebitelský segment naopak vykázal pokles o 4,1 % v posledním kvartálu a o 2,1 % za celý rok při tržbách ve výši 1,0, resp. 4,0 miliardy dolarů.
Podniky investují do transformace
Typickým rozdílem mez oběma segmenty zůstává také podíl prodaných produktů podporujících standard 801.11ac. Zatímco v podnikové sféře tento podíl činí přes 63 % z celkového počtu prodaných přístupových bodů a téměř 79 % celkových tržeb, u spotřebitelů tvořila tato zařízení jen něco přes 27 % z celkového objemu a postarala se pouze o 57 % tržeb.
Výrobci a prodejci proto musejí zatím hledat růst a peníze pouze v komerční oblasti, kde podle IDC pokračuje digitální transformace, jež s sebou kromě jiného přináší vyšší nároky na sítě. Růst ve čtvrtém kvartálu byl sice z celoročního hlediska podprůměrný, ale podle analytiků se jedná pouze o drobný výkyv.
„Aktivity spojené s digitální transformací nabývají na významu a výrobci na to reagují pružnější nabídkou, která reflektuje potřeby nových segmentů a způsobů využití sítí, například internetu věcí,“ okomentoval situaci analytik Nolan Greene.
Střední a východní Evropa hlásí pokles o 3,1 %
Z regionálního hlediska došlo k nejvyššímu růstu v Asii a Tichomoří bez Japonska (APeJ), kde se prodej WLAN produktů v posledním kvartálu 2016 zvýšil o 22,7 %. Dále už to bylo horší, k růstu došlo již jen v oblasti Blízkého východu a Afriky (o 5,9 %) a v západní Evropě (o 2,1 %).
V našem regionu střední a východní Evropy trh vykázal pokles o 3,1 %, v Severní Americe si trh pohoršil o 4,3 % a nejhůře dopadl vývoj na jihoamerickém trhu, který se propadl o 16 %.
Úspěch pro Huawei a Ubiquiti
Z hlediska výrobců pokračovalo kralování společnosti Cisco, která v posledním kvartálu vykázala pokles o 0,2 %, ale její tržní podíl se stále drží na 43,6 %. S velkým odstupem následuje Aruba-HPE se 13,5% podílem a 8,1% poklesem v posledním kvartálu.
Třetí Huawei svým 55,6% růstem opět potvrdilo, že je imunní vůči celkovým podmínkám na trhu, nicméně pomyslný titul pro „skokana roku“ tentokrát získalo Ubiquiti, které si meziročně polepšilo o 97,2 %.
Páté Brocade-Ruckus si pak pohoršilo o bezmála 21 %. Tržní podíly těchto výrobců činily v posledním kvartálu 6,2 %, 5,2 %, reesp. 5,1 %.
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC