Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že podnikový segment celosvětového trhu WLAN produktů nic neztrácí na tempu růstu ze začátku roku, spíš naopak. Ve druhém čtvrtletí 2022 totiž vyrostl o 20,4 % na 2,1 miliardy dolarů.
V první polovině letošního roku vzrostl trh podnikového WLAN ve srovnání se stejným obdobím roku 2021o 18,4 %. Růst i nadále pohání nejnovější standard Wi-Fi, známý jako Wi-Fi 6 nebo 802.11ax.
Wi-Fi 6 přístupové body (AP) podle analytiků tvořily 76,5 % tržeb v segmentu závislých přístupových bodů a tvořily 62,7 % jednotkových dodávek v rámci segmentu. Zbytek prodejů tvořily produkty Wi-Fi 5, také známé jako 802.11ac.
Spotřebitelský segment trhu ve druhém kvartálu meziročně poklesl o 3,5 %, přičemž jednotkové dodávky mezikvartálně stagnovaly při růstu s 0,6 %. Zavádění standardu Wi-Fi 6 se projevuje i v tomto segmentu – ve sledovaném období tvořily produkty s Wi-Fi 6 třetinu (33,5 %) tržeb trhu.
Někde lépe, jinde hůře
„Trh podnikových WLAN produktů rychle roste a podtrhuje důležitost bezdrátových technologií v sítích i cíle digitální transformace organizací po celém světě,“ okomentoval vývoj trhu Brandon Butler z IDC.
„Trh podnikových sítí WLAN však není imunní vůči problémům, jako jsou například narušení dodavatelského řetězce a nedostatek komponentů. Ale silná poptávka po Wi-Fi 6 – a čím dál častěji po Wi-Fi 6E – posiluje trh a vede k silnému růstu,“ dodal.
Z geografického hlediska vykázal trh podnikového WLAN ve druhém čtvrtletí 2022 smíšené výsledky. Ve Spojených státech trh meziročně vyrostl o 15,7 %, zatímco v Latinské Americe posílil o celých o 47,7 %. Naopak Kanadě trh poklesl o 1,6 %.
Nerovnoměrné výsledky podle IDC zaznamenala i Evropa. Zatímco v západní Evropě trh stoupl o 45,4 %, ve střední a východní Evropě vykázal propad o 20,6 %. Výraznou stopu má tomto výsledku ruský trh, který kvůli ruské invazi na Ukrajinu oslabil o drastických 73,2 %.
IDC ještě dodává, že na Středním východě a v Africe vzrostl trh podnikového WLAN o 23,2 %. V regionu Asie/Pacifik, s výjimkou Japonska a Číny, vzrostl trh o 26,5 %, zatímco v Čínské lidové republice se trh meziročně zvýšil o 8,7 %. V Japonsku trh vzrostl o 6,2 %.
HPE-Aruba s nejvýraznějším růstem
Analytici se ve zprávě zaměřili i na výsledky jednotlivých výrobců. Tržby společnosti Cisco z podnikového WLAN ve druhém kvartálu 2022 meziročně zlepšily o 19,3 % na 792 milionů dolarů, díky čemuž vendorovi patří 37,7% podíl na trhu.
Ještě lépe se dařilo společnosti HPE-Aruba, která ve sledovaném období zvýšila tržby o celých 48,6 %. I tak ovšem tržní podíl vendora klesl – konkrétně z 16,5 % v prvním čtvrtletí na 14,9 % ve druhém.
Třetí Ubiquiti meziročně posílilo o 10,5 % a zvýšilo svůj tržní podíl na 7,9 %, Huawei na čtvrtém místě vyrostlo o 20 %. Díky tomu jeho produkty nyní tvoří 8,5 % světových dodávek oproti 4,6 % v prvním čtvrtletí. Dodávky H3C stouply o 16,4 % a společnosti drží 4,6% podíl na trhu.
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů v podnikovém WLAN
Zdroj: IDC