Globální prodej chytrých telefonů se podle analytiků z IDC ve druhém kvartálu 2020 propadl o 16 %, což představuje historicky nejhorší meziroční výsledek od vzniku trhu. Ve sledovaném období se po světě prodalo celkem 278,4 milionu zařízení.
IDC takto silný propad očekávalo, dává jej do přímé souvislosti s pandemií koronaviru a podotýká, že pokles poptávky odpovídá celkovému snížení výdajů spotřebitelů. Ti navíc místo mobilních zařízení upřednostnili nákupy PC pro práci z domova.
„Toto se společně s uzavřením kamenných prodejen, zejména v regionech, kde není příliš běžné nakupovat on-line, podílelo na negativním vývoji prodeje chytrých telefonů,“ komentuje analytička IDC Nabila Popalová.
Opatrný optimismus v Číně
Klíčové regiony APAC, západní Evropa a USA vykázaly ve druhém kvartálu propady prodeje o 31,9 %, 14,8 %, resp. 12,6 %. O něco lépe se dařilo Číně, kde trh poklesl jen o 10,3 % a podle analytiků lze opatrně hovořit o prvních známkách jeho zotavení.
„Otázkou zůstává, jak bude vzhledem k celkové nejistotě vypadat budoucí poptávka. Výrobci se snaží agresivně posouvat směrem k 5G, ale zájem spotřebitelů zůstává nízký, což zřejmě přinese vyšší ceny zařízení,“ dodává viceprezident IDC Ryan Reith.
Krize vynesla Huawei na trůn
Pokud má chmurný druhý kvartál nějakého vítěze, je to Huawei, které se poprvé v historii dostalo na pozici globální jedničky. Dosáhlo toho silnou pozicí na domácím čínském trhu, díky níž se jeho výsledky snížily pouze o 5,5 %.
Druhý Samsung naopak zaznamenal propad o bezmála 29 %, zdaleka nejhorší z první pětice. Na záda mu proto dýchá Apple, který navzdory krizi zaznamenal meziroční nárůst prodeje iPhonů o více než 11 %. Xiaomi a Oppo vykázaly dvouciferné poklesy.
Tabulka: Výsledky trhu chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Meziroč. změna |
1. Huawei | 55,8 | 20,0 % | 58,7 | 17,7 % | -5,1 % |
2. Samsung | 54,2 | 19,5 % | 76,2 | 23,0 % | -28,9 % |
3. Apple | 37,6 | 13,5 % | 33,8 | 10,2 % | 11,2 % |
4. Xiaomi | 28,5 | 10,2 % | 32,3 | 9,7 % | -11,8 % |
5. Oppo | 24,0 | 8,6 % | 29,5 | 8,9 % | -18,8 % |
ostatní | 78,4 | 28,2 % | 101,0 | 30,5 % | -22,3 % |
Celkem | 278,4 | 100,0 % | 331,5 | 100,0 % | -16,0 % |
Zdroj: IDC