Společnost IDC zveřejnila analýzu vývoje globálního trhu tabletů ve druhém čtvrtletí 2017, ve kterém došlo ke 3,4% meziročnímu poklesu prodeje na 37,9 milionu kusů. Ihned dodejme, že tabletem je z pohledu IDC každé zařízení s komponenty pod displejem, tedy i hybridní modely s oddělitelnou klávesnicí.
Právě tato hybridní zařízení (2v1) v posledních kvartálech držela trh nad vodou, neboť období slávy klasických tabletů bez klávesnice dávno pominulo, ale IDC upozorňuje, že i prodej hybridních modelů zaznamenal ve druhém kvartálu pokles.
Analytik Jitesh Ubrani k tomu uvádí, že zařízení typu 2v1 nenaplnila očekávání a nenahradila konvertibilní notebooky, u kterých sice nejde klávesnice zcela oddělit, ale zároveň nabízejí širší možnosti natočení displeje než klasické notebooky.
Nebojte se, bude lépe
Přesto však není důvod k panice a IDC stále očekává, že druhé pololetí přinese opětovný růst v této kategorii díky nové generaci modelů iPad Pro a Surface od Applu a Microsoftu, stejně jako díky očekávanému spojení platforem Windows a ARM.
Dalším trendem hodným zmínky je konsolidace trhu. Zatímco většina velkých výrobců tabletů rostla, menší „bezejmenní“ hráči mají potíže se získáváním zákazníků a podle analytiků začínají obracet svou pozornost k jiným segmentům. Tento trend má pokračovat i do budoucna.
„Trh tabletů se svým způsobem proměnil v závod, ve kterém se rozhodne, zda růst hybridního segmentu dokáže vyrovnat dlouhodobý propad klasického segmentu. Z tohoto hlediska existuje řada důvodů, proč hledět s optimismem vstříc druhému pololetí,“ uvedl vedoucí výzkumu Linn Huag.
Lenovo nestíhalo, Amazon je skokanem čtvrtletí
Pokud jde o pořadí výrobců, Apple zaznamenal velmi dobré výsledky prodeje iPadů, jeho tržní podíl vyrostl ze 25 % na 30 % a výrobce si díky tomu upevnil své vedení. Druhý Samsung naopak stagnoval a prodal prakticky stejný počet tabletů jako o rok dříve.
Huawei opět projevilo svou pověstnou imunitu vůči celkové situaci na trhu a meziročně si polepšilo o 47,1 %, ovšem ani to nestačilo na nejlepší výsledek v první pětici, neboť čtvrtý Amazon dokázal prodat o 51,7 % více tabletů než o rok dříve.
Tabulku uzavírá Lenovo, kterému se podle IDC sice dařilo v oblasti hybridních modelů, ale přesto si meziročně pohoršilo o 15,6 %. Zbytek výrobců kolektivně zaznamenal 24,6% propad, což podtrhuje výše zmíněnou konsolidaci trhu.
Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q17 |
Podíl 2Q17 |
Prodej 2Q16 |
Podíl 2Q16 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
11,4 |
30,1 % |
10,0 |
25,4 % |
14,7 % |
2. Samsung |
6,0 |
15,8 % |
6,0 |
15,4 % |
-0,8 % |
3. Huawei |
3,0 |
8,0 % |
2,1 |
5,3 % |
47,1 % |
4. Amazon |
2,4 |
6,4 % |
1,6 |
4,1 % |
51,7 % |
5. Lenovo |
2,2 |
5,7 % |
2,5 |
6,5 % |
-14,6 % |
ostatní |
12,9 |
33,9 % |
17,0 |
43,4 % |
-24,6 % |
Celkem |
37,9 |
100,0 % |
39,3 |
100,0 % |
-3,4 % |
Zdroj: IDC