Trh tabletů již není to, co býval. Navzdory vánoční sezóně se globální prodej těchto zařízení ve čtvrtém kvartálu 2015 propadl o 13,7 % při 65,9 milionu prodaných jednotek. Tento výsledek vypovídá o postupně zrychlujícím poklesu – za celý rok 2015 se prodej meziročně snížil o 10,1 % na 230,1 milionu.
Analytici z IDC dodávají, že transformace trhu směrem k hybridním zařízením s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí je v plném proudu. Zatímco prodej klasických tabletů se v loňském roce propadl o 21,1 %, praktičtějších modelů s klávesnicí se prodalo více než dvakrát tolik co v roce 2014. Stále však tvořily pouze 8,1 milionu z celkového počtu.
Zákazníky zajímá výkon, hybridy si kupují místo PC
„Tento [čtvrtý] kvartál byl unikátní v tom, že jsme na trhu mohli vidět hybridní modely běžící na všech třech velkých platformách. Přechod k hybridním tabletům představuje příležitost pro Apple i Microsoft. Vstup Googlu do tohoto segmentu byl naopak dost nevýrazný a platforma Android bude potřebovat dost úprav, pokud chce dosáhnou výraznějšího úspěchu,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
V tuto chvíli se hodí dodat, že v metodice IDC je tabletem jakékoliv zařízení, které má komponenty umístěné „v displeji“, nehledě na operační systém nebo přítomnost klávesnice (Gartner naopak řadí určitá zařízení do samostatných kategorií, což vede k rozdílům v uváděných výsledcích).
„Hlavním důvodem, proč hybridní tablety rostou tak rychle, je skutečnost, že v nich uživatelé vidí náhradu PC,“ dodal vedoucí výzkumu IDC pro oblast tabletů Jean Phillipe Bouchard.
„Předpokládáme, že Apple prodal přes dva miliony modelů iPad Pro a Microsoft přes milion a půl zařízení řady Surface, z toho většinu dražších Surface Pro. Z těchto výsledků jasně vyplývá, že hlavním kritériem při výběru takového zařízení není cena, nýbrž výkon.“
Amazon na skok v první pětici
Pokud jde o upadající „tradiční“ tablety, tak se ukazuje, že ceny ještě stále nedosáhly úplného dna. Amazon například ve vánoční sezóně nabídl tablet Fire za cenu 50 dolarů (nebo 42 dolarů, pokud si jich zákazník koupil šest), což je málo i na neznámé značky. Tento tah Amazonu vynesl (jakkoliv dočasné) místo světové trojky. Na spodní segment se zaměřují i další výrobci, například Huawei nebo Lenovo.
Světovému žebříčku ve čtvrtém kvartálu vévodil Apple, byť se musel smířit s bezmála čtvrtinovým propadem počtu prodaných iPadů. Samsung si udržel druhé místo a vedlo se mu jen o trochu lépe, když prodal o 18 % méně tabletů než před rokem.
Na třetím místě zazářil zmíněný Amazon, kterému agresivní cena tabletu Fire vynesla 175,7% meziroční růst, byť je ryze nepravděpodobné, že by si tuto pozici udržel i v příštích kvartálech. Čtvrté Lenovo si meziročně pohoršilo o 13,5 % a Huawei obsadilo pátou příčku díky 124% růstu.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů ve 4. kvartálu 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Prodej 4Q14 |
Podíl 4Q14 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
16,1 |
24,5 % |
21,4 |
28,1 % |
-24,8 % |
2. Samsung |
9,0 |
13,7 % |
11,0 |
14,4 % |
-18,1 % |
3. Amazon |
5,2 |
7,9 % |
1,9 |
2,5 % |
175,7 % |
4. Lenovo |
3,2 |
4,8 % |
3,7 |
4,8 % |
-13,5 % |
5. Huawei |
2,2 |
3,4 % |
1,0 |
1,3 % |
124,6 % |
ostatní |
30,2 |
45,8 % |
37,4 |
49,0 % |
-19,2 % |
Celkem |
65,9 |
100,0 % |
76,4 |
100,0 % |
-13,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky trhu tabletů v roce 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2014 |
Podíl 2014 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
49,6 |
24,0 % |
63,4 |
27,6 % |
-21,8 % |
2. Samsung |
33,4 |
16,2 % |
39,8 |
17,3 % |
-16,1 % |
3. Lenovo |
11,2 |
5,4 % |
11,2 |
4,9 % |
0,4 % |
4. Asus |
7,1 |
3,4 % |
11,8 |
5,1 % |
-39,9 % |
5. Huawei |
6,5 |
3,1 % |
3,0 |
1,3 % |
116,6 % |
ostatní |
99,1 |
47,9 % |
100,9 |
43,8 % |
-1,8 % |
Celkem |
206,8 |
100,0 % |
230,1 |
100,0 % |
-10,1 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj růstu prodeje klasických a hybridních tabletů
Zdroj: IDC