IDC: Globální trh tabletů opět poklesl, trpěli hlavně menší výrobci

6. 11. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © pressmaster - Fotolia.com
Zatímco z výsledků první pětice výrobců by se mohlo zdát, že je vše v pořádku, menší hráči prodali ve třetím kvartálu o čtvrtinu méně tabletů než před rokem. IDC si současně všímá poklesu zájmu o hybridní modely.

Podle analýzy společnosti IDC se ve třetím kvartálu 2017 celosvětově prodalo 40 milionů tabletů, což představuje meziroční pokles o 5,4 %. Trh tak uzavřel třetí rok nepřetržitého poklesu prodeje a podle analytiků si těžko hledá cestu mezi rostoucí poptávkou po chytrých telefonech a stabilizací trhu PC.

A zřejmě nebude lépe. Spotřebitelé dávají podle IDC přednost levnějším klasickým tabletům, ovšem ve většině případů se jedná o nákup zařízení, jež má nahradit starší model. Úplně nových uživatelů se podle analytiků najde na trhu jen málo a existující uživatelská základna se má v následujících letech ztenčovat.

Ústup hybridních tabletů

Za naději trhu se v uplynulých letech označovaly hybridní tablety, tedy modely s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Růst prodeje v tomto dílčím segmentu však podle analytiků zpomaluje a jedinými výrobci, kteří tato zařízení dodávají na trh ve větším počtu, jsou Apple a Microsoft.

Ostatní firmy se spíše vydaly cestou konvertibilních notebooků, tedy zařízení s flexibilnějšími možnostmi natočení displeje než u běžného notebooku, ovšem bez možnosti jeho úplného oddělení od klávesnice. Navíc se zdá, že jim dávají přednost i samotní uživatelé.

IDC uvádí, že v jeho nedávné spotřebitelské studii odpověděla výrazná většina uživatelů hybridních tabletů i konvertibilních notebooků, že by známým doporučila spíše nákup konvertibilního modelu. Letošní vánoční sezóna by tedy mohla podle IDC rozhodnout o celkovém osudu a budoucnosti hybridních tabletů.

Rostli všichni kromě Samsungu

Při pohledu na prvních pět příček žebříčku výrobců by se přitom mohlo zdát, že nacházíme trh ve skvělé kondici. S výjimkou v pořadí druhého Samsungu, který zaznamenal pokles výsledků o necelých 8 %, se totiž všem velkým hráčům dařilo a někteří dokonce rostli o výrazná dvouciferná procenta.

Lídr trhu Apple si ve třetím kvartálu polepšil o 11,4 % a jeho tržní podíl překonal hranici jedné čtvrtiny, třetí Amazon pak díky své agresivní strategii a zaměření na levné modely vyrostl o bezmála 39 %. O čtvrtou příčku se pak podělily společnosti Huawei a Lenovo, které vyrostly o 18,8 %, resp. 8,9 %.

Pravou příčinu celkového poklesu trhu však najdeme níže. Souhrnné výsledky menších výrobců se totiž meziročně propadly o 26,3 % a začíná být jasné, že na trhu tabletů není místo pro „malé ryby“. Naopak lze očekávat pokračování této výrazné konsolidace, která způsobí odchod řady menších výrobců a nechá velké hráče, aby se poprali o zbývající uživatele.

Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

3Q17

Podíl

3Q17

Prodej

3Q16

Podíl

3Q16

Meziroč.

změna

1. Apple

10,3

25,8 %

9,3

21,9 %

11,4 %

2. Samsung

6,0

15,0 %

6,5

15,4 %

-7,9 %

3. Amazon

4,4

10,9 %

3,1

7,5 %

38,7 %

4. Huawei

3,0

7,5 %

2,5

6,0 %

18,8 %

4. Lenovo

3,0

7,4 %

2,7

6,5 %

8,9 %

ostatní

13,3

33,3 %

18,1

42,8 %

-26,3 %

Celkem

40,0

100,0 %

42,3

100,0 %

-5,4 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj tržních podílů

bitcoin_skoleni

IDC tablety 3Q17

Zdroj: IDC

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci