Podle analýzy společnosti IDC se ve třetím kvartálu 2017 celosvětově prodalo 40 milionů tabletů, což představuje meziroční pokles o 5,4 %. Trh tak uzavřel třetí rok nepřetržitého poklesu prodeje a podle analytiků si těžko hledá cestu mezi rostoucí poptávkou po chytrých telefonech a stabilizací trhu PC.
A zřejmě nebude lépe. Spotřebitelé dávají podle IDC přednost levnějším klasickým tabletům, ovšem ve většině případů se jedná o nákup zařízení, jež má nahradit starší model. Úplně nových uživatelů se podle analytiků najde na trhu jen málo a existující uživatelská základna se má v následujících letech ztenčovat.
Ústup hybridních tabletů
Za naději trhu se v uplynulých letech označovaly hybridní tablety, tedy modely s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Růst prodeje v tomto dílčím segmentu však podle analytiků zpomaluje a jedinými výrobci, kteří tato zařízení dodávají na trh ve větším počtu, jsou Apple a Microsoft.
Ostatní firmy se spíše vydaly cestou konvertibilních notebooků, tedy zařízení s flexibilnějšími možnostmi natočení displeje než u běžného notebooku, ovšem bez možnosti jeho úplného oddělení od klávesnice. Navíc se zdá, že jim dávají přednost i samotní uživatelé.
IDC uvádí, že v jeho nedávné spotřebitelské studii odpověděla výrazná většina uživatelů hybridních tabletů i konvertibilních notebooků, že by známým doporučila spíše nákup konvertibilního modelu. Letošní vánoční sezóna by tedy mohla podle IDC rozhodnout o celkovém osudu a budoucnosti hybridních tabletů.
Rostli všichni kromě Samsungu
Při pohledu na prvních pět příček žebříčku výrobců by se přitom mohlo zdát, že nacházíme trh ve skvělé kondici. S výjimkou v pořadí druhého Samsungu, který zaznamenal pokles výsledků o necelých 8 %, se totiž všem velkým hráčům dařilo a někteří dokonce rostli o výrazná dvouciferná procenta.
Lídr trhu Apple si ve třetím kvartálu polepšil o 11,4 % a jeho tržní podíl překonal hranici jedné čtvrtiny, třetí Amazon pak díky své agresivní strategii a zaměření na levné modely vyrostl o bezmála 39 %. O čtvrtou příčku se pak podělily společnosti Huawei a Lenovo, které vyrostly o 18,8 %, resp. 8,9 %.
Pravou příčinu celkového poklesu trhu však najdeme níže. Souhrnné výsledky menších výrobců se totiž meziročně propadly o 26,3 % a začíná být jasné, že na trhu tabletů není místo pro „malé ryby“. Naopak lze očekávat pokračování této výrazné konsolidace, která způsobí odchod řady menších výrobců a nechá velké hráče, aby se poprali o zbývající uživatele.
Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q17 |
Podíl 3Q17 |
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
10,3 |
25,8 % |
9,3 |
21,9 % |
11,4 % |
2. Samsung |
6,0 |
15,0 % |
6,5 |
15,4 % |
-7,9 % |
3. Amazon |
4,4 |
10,9 % |
3,1 |
7,5 % |
38,7 % |
4. Huawei |
3,0 |
7,5 % |
2,5 |
6,0 % |
18,8 % |
4. Lenovo |
3,0 |
7,4 % |
2,7 |
6,5 % |
8,9 % |
ostatní |
13,3 |
33,3 % |
18,1 |
42,8 % |
-26,3 % |
Celkem |
40,0 |
100,0 % |
42,3 |
100,0 % |
-5,4 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů
Zdroj: IDC