Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh souprav pro virtuální a rozšířenou realitu se v prvním čtvrtletí 2019 vrátil k růstu. Zatímco za celý rok 2018 skončil v červených číslech, na začátku tohoto roku mezikvartálně vzrostl o 27,2 % na 1,3 milionu kusů.
Za celkovým růstem podle analytiků stojí prudký růst poptávky po soběstačných soupravách pro VR i AR, jenž pomohl vyrovnat pokles v segmentu laciných zařízení bez obrazovky. Headsety pro VR přitom tvořily drtivou většinu (96,6 %) prodejů.
Z hlediska výrobců souprav pro virtuální realitu se daří společnostem Sony, Facebook, HTC, Pico a 3Glasses, které dohromady drží 65,1 % trhu headsetů pro VR. Obzvlášť velký úspěch sklidilo podle IDC samostatné zařízení Oculus Quest od Facebooku.
Na vzestupu jsou i soupravy pro AR
Přestože objem prodejů headsetů pro rozšířenou realitu zůstává nízký, i zde IDC zaznamenává jistý růst, a to hlavně díky podnikové poptávce. Mezi nejvýznamnější výrobce souprav pro AR patří Epson, Lenovo, Vuzix, Google a RealWear.
„Podnikové využití rozšířené reality je na vzestupu a mnoho firem aktivně hledá hardwarová řešení, která mohou využít ke zlepšení stávajících obchodních procesů,“ vysvětluje Tom Mainelli z IDC. „Očekáváme, že prodej souprav pro AR ještě poroste.“
IDC očekává, že v roce 2019 se prodá celkem 7,6 milionu souprav pro VR a AR, přičemž o růst se postará především poptávka komerčního segmentu a nabídka samostatných souprav. Ty pro VR by měly tvořit 38,2 % všech prodejů.
Podíl periferních headsetů pro VR by měl podle analytické společnosti letos stoupnout na 46,1 % oproti 44,1 % v roce 2018. Naopak bezdisplejová zařízení budou i nadále na ústupu – jejich podíl by měl klesnout z 29,3 % v roce 2018 na 15,7 %.
Samostatné soupravy budou dle IDC letos tvořit přes polovinu prodejů zařízení pro AR. Periferní headsety budou mít 27% podíl, bezdisplejová řešení pak 19%. Společnost dodává, že do budoucna pravděpodobně poroste zájem o segment periferních zařízení.
Graf – Vývoj trhu a poměru mezi VR a AR v 1Q19
Zdroj: IDC