Společnost IDC uvádí, že druhý kvartál letošního roku přinesl silný nárůst globálního trhu podnikového Wi-Fi o 22,4 % na 1,7 miliardy dolarů. To výrazně kontrastuje se spotřebitelským segmentem, jenž si ve stejném období pohoršil o 5,7 % na 2,3 miliardy.
IDC dodává, že podnikový segment si udržel podobné tempo růstu jako v letošním prvním čtvrtletí (tehdy o 24,6 %) a že o síle firemní poptávky vypovídá srovnání s předcovidovým obdobím; prodaná hodnota byla bezmála o 11 % vyšší než ve 2 kvartálu 2019.
Wi-Fi 6 se ve firmách blíží většině
Hlavní příčinu úspěchu vidí analytici v adopci standardu Wi-Fi 6 (802.11ax) jejichž podíl na zařízeních prodaných do firem činil 45 % z hlediska počtu kusů a 56,7 % z hlediska hodnoty. Zbytek tvořila zařízení na standardu Wi-Fi 5, starší se zde již nevyskytují.
Ve spotřebitelském segmentu je adopce podle očekávání pomalejší. Produkty podporující Wi-Fi 6 zde tvořila necelých 25 % prodané hodnoty (jen o kvartál dříve to však bylo pouze 20,3 %!), dalších 64 % připadalo standardu Wi-Fi 5 a zbylá pětina byly starší verze.
„S tím, jak roste proočkovanost, se po celém světě znovu otevírají ekonomiky. Organizace se proto musí zabývat otázkou konektivity a WLAN je v tomto ohledu stále tou nejdůležitější technologií,“ vysvětluje vedoucí výzkumu IDC Brandon Butler.
Růst po celém světě, lídr trhu nestíhal tempo
Co s týče regionů, ve druhém kvartálu se nenašel jediný, ve kterém by podnikový trh WLAN produktů nerostl. Rekordní výsledek vykázala pevninská Čína, která posílila o bezmála 58 %, Japonsko vyrostlo o téměř 22 % a zbytek regionu APAC o 11,1 %.
V USA se výsledky meziročně zvedly o 14 %, v Kanadě o 18 % a v Jižní Americe o 19 %. Západní Evropa posílila o 21 %, náš region CEE a oblast MEA pak o necelých 19 %.
Z hlediska výrobců došlo k mírnému oslabení na špičce žebříčku. Cisco ve sledovaném období vyrostlo pouze o 6,1 %, o poznání pomaleji než celkový trh, a jeho podíl se tím pádem ztenčil z loňských 44,3 % na 38,4 %. I tak ale zůstává jasným hegemonem
Světová dvojka HPE/Aruba rovněž mírně oslabila, neboť vyrostla „pouze“ o 16,5 % a její tržní podíl nové činil 12,2 %. Třetí Ubiquiti si naopak polepšilo o silných 49,7 % a čtvrté Huawei dokonce o 72,6 %, díky čemuž nyní drží 8,7 %, resp. 8,6 %.
O pátou příčku globálního pořadí se pak dělí H3C a CommScope (dříve Ruckus) se shodným podílem 4,8 %. Tyto společnosti ve druhém kvartálu rovněž rostly o něco pomaleji než trh, a to o 16,2 %, resp. 18,8 %.
Graf: Kvartální vývoj tržních podílů v podnikovém WLAN
Zdroj: IDC