Společnost IDC informuje, že hodnota kombinovaného celosvětového trhu spotřebitelských a podnikových WLAN produktů v prvním kvartálu 2020 klesla o 2,3 %. Samotný podnikový segment přitom oslabil o 2,2 % na 1,3 miliardy dolarů.
Podnikovou poptávku zvyšoval nový standard Wi-Fi 6 (802.11ax); přístupové body podporující tento standard ve sledovaném období tvořily 11,8 % dodaných zařízení a vygenerovaly 21,8 % tržeb. O zbytek se postarala předcházející generace 802.11ac.
Naopak spotřebitelský trh WLAN na začátku roku vyrostl o 5,5 %. Zařízení se starým standardem 802.11ac zde tvořila 62,5 % prodejů a 79,4 % tržeb, zbytek tvořil prodej zařízení s ještě starším standardem 802.11n.
„Bezdrátové připojení zůstává důležitou technologií pro organizace po celém světě, jelikož čím dál více uživatelů a zařízení se spoléhá na mobilní zařízení, se kterými se připojují k aplikacím náročným na šířku pásma,“ vysvětluje Brandon Butler z IDC.
Pozitivní vývoj v CEE
IDC uvádí, že z geografického hlediska trh WLAN zaznamenal silný růst v oblasti Blízkého východu a Afriky, a to konkrétně o 8,4 %. Dobře si vedly i trhy v Severní Americe – Spojené státy vyrostly o 6,9 %, kanadský podnikový trh WLAN dokonce o 10,6 %.
Evropské trhy podle analytiků vykázaly smíšené výsledky, přičemž náš region střední a východní Evropy zejména díky Rusku a Polsku vykázal souhrnný 1,8% růst. Západoevropské trhy naopak oslabily o 6,2 %.
„Podnikový trh WLAN zaznamenal smíšené výsledky napříč regiony,“ potvrzuje Petr Jirovský z IDC. „Vzhledem k pandemii se dá očekávat, že dopady na trh se přelijí i do druhého čtvrtletí tohoto roku.“
HPE-Aruba a Ubiquiti s dvouciferným růstem
Z výrobců za sebou mají úspěšný kvartál HPE-Aruba a Ubiquiti; tržby prvního jmenovaného ve sledovaném období vzrostly o 14,2 %, Ubiquiti zase utržilo na podnikových WLAN zařízeních meziročně o 24,8 % více.
Pokles tržeb ovšem zaznamenalo Cisco, a to o 6,7 % na 611 milionů dolarů; i tak si ale výrobce udržel vedoucí pozici. CommScope (dříve známé pod názvem Arris/Ruckus) oslabil o 4,7 %, Huawei se pak propadlo dokonce o 15 %.
Graf – Vývoj tržních podílů a příjmů největších výrobců
Zdroj: IDC