Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětové dodávky tradičních PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) v prvním čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 5,1 %. I tak ale posedmé v řadě překonaly hranici 80 milionů kusů.
Dobrou zprávou je, že oslabení je pomalejší, než analytici očekávali. Trh PC totiž zažil dva roky dvouciferného růstu, a pokles dodávek tak automaticky neznamená, že by se průmysl ocitl v útlumu; výrobce nejvíce trápí problémy v logistice a dodavatelském řetězci.
„Neměli bychom se soustředit na meziroční pokles objemů, ale spíše zdůraznit, že trh překonal hranici 80 milionů dodaných PC i v takto těžké době,“ řekl Ryan Reith z IDC s odkazem na napětí způsobené pandemií a geopolitickou situací.
„Na spotřebitelském a vzdělávacím trhu jsme sice zaznamenali určité zpomalení, nicméně všechny ukazatele naznačují, že poptávka po komerčních počítačích zůstává velmi silná. Věříme také, že spotřebitelský trh v blízké budoucnosti opět vzroste,“ dodává.
Výrobci mohou být spokojení
IDC informuje, že pořadí mezi nejsilnějšími výrobci se oproti předchozímu čtvrtletí nezměnilo. V čele dál stojí Lenovo s 22,7% podílem na trhu, následované společnostmi HP, Dell a Apple. O pátou příčku se pak dělí Asus a Acer.
Dell, Apple a Asus byli podle analytiků jedinými výrobci z nejsilnější pětice, kteří v prvním kvartálu 2022 zaznamenali růst. Nejhlubší propad vykázalo HP, a to konkrétně o 17,2 %, lídr trhu Lenovo oslabil o necelou desetinu.
„Části trhu kvůli nasycení poptávky a rostoucím nákladům sice vykazují jisté zpomalení, není ale všem dnům konec,“ řekl Jay Chou z IDC a dodal, že dodávky notebooků na začátku roku v meziročním srovnání klesly, naopak zájem o desktopy mírně vzrostl.
„Kromě komerčních výdajů na PC stále existuje poptávka na rozvíjejících se trzích, kterou výrobci v dřívějších obdobích epidemie přehlíželi, a existuje i nenaplněná spotřebitelská poptávka po prémiovějších strojích,“ uzavírá.
Tabulka – Výsledky globálního trhu PC v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
18,3 |
22,7 % |
20,1 |
23,7 % |
–9,2 % |
2. HP |
15,8 |
19,7 % |
19,2 |
22,7 % |
–17,8 % |
3. Dell |
13,7 |
17,1 % |
12,9 |
15,3 % |
6,1 % |
4. Apple |
7,2 |
8,9 % |
6,9 |
8,1 % |
4,3 % |
5. Asus* |
5,5 |
6,9 % |
4,7 |
5,6 % |
17,7 % |
5. Acer* |
5,4 |
6,8 % |
5,8 |
6,8 % |
–5,9 % |
ostatní |
14,5 |
18,0 % |
15,1 |
17,8 % |
–4,0 % |
Celkem |
80,5 |
100,0 % |
84,8 |
100,0 % |
-5,1 % |
Zdroj: IDC
Graf – Nejsilnější výrobci podle podílu
Zdroj: IDC