Růst poptávky po fitness náramcích a nástup chytrých hodinek Apple Watch vedly podle analytiků z IDC k vysokému růstu globálního trhu nositelné elektroniky ve čtvrtém kvartálu roku 2015.
Celkem 27,4 milionu kusů prodaných během tohoto čtvrtletí představuje meziroční nárůst o 127 %. Za celý rok se pak prodalo 78,1 milionu kusů nositelné elektroniky, což je o 172 % více než v roce 2014.
„Trojciferný růst vypovídá o rostoucím zájmu o nositelnou elektroniku, a to jak ze strany uživatelů, tak ze strany výrobců. Ukazuje se, že už nejde o produkty pro technofily a jiné nadšence, ale že již obstojí i na masovém trhu,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Ramon Llamas.
„Na druhou stranu, všeobecného rozšíření se nositelná elektronika ještě nedočkala což znamená, že na trhu zbývá ještě spousta místa – pro nové výrobce, typy zařízení, aplikace a způsoby využití. Tato skutečnost přispěje k dalšímu rozvoji trhu,“ dodal Llamas.
Ani téměř 100% růst nestačí
Podle Llamase je prakticky zaručeno, že bude docházet k dalšímu vývoji a inovacím, neboť kopírování existujících konceptů brzy přestane stačit. Koncoví uživatelé očekávají lepší produkty a nové aplikace.
Podle dalšího analytika IDC Jiteshe Ubraniho bude velkou roli hrát móda a design, což lze spatřit na příkladu úspěšného Applu. Zároveň se podle něj dá očekávat rozvoj produktů nošených jinde než na zápěstí.
Lídrem globálního trhu byl i v roce 2015 Fitbit, byť se jeho silný 37,9% podíl z roku 2014 smrskl na „pouhých“ 27 %. Meziroční růst prodeje o více než 90 % je v případě mladého a dynamického segmentu nositelné elektroniky málo.
Hodně je naopak 952 % - právě o tolik se v loni meziročně zvýšil prodej náramků od Xiaomi, jehož tržní podíl vyskočil ze 4 % na 15,4 %, což mu zaručilo těsné druhé místo.
Na záda mu totiž dýchá Apple, který prodal jen o 400 tisíc kusů méně – ovšem stačil mu na to necelý rok a jeho Apple Watch jsou chytré hodinky s velmi prémiovou cenovkou.
Na čtvrtém místě skončil Garmin se svým širokým portfoliem produktů pro sportovce. Garmin dosáhl ve srovnání s rokem 2014 zvýšení prodeje o slušných 61 %, ale jak jsme již říkali – v této oblasti je to málo.
Ještě hůře pak dopadl pátý Samsung, druhý člen první pětice, který prodává chytré hodinky – jeho výsledky se zvedly jen o 18,5 % a tržní podíl se v důsledku toho propadl z 9,2 % na pouhá 4 %.
Tabulka 1 - Výsledky trhu za 4. kvartál 2015 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Prodej 4Q14 |
Podíl 4Q14 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
8,1 |
29,5 % |
5,3 |
43,9 % |
52,8 % |
2. Apple |
4,1 |
15,0 % |
- |
- |
- |
3. Xiaomi |
2,7 |
9,7 % |
0,7 |
6,2 % |
258,5 % |
4. Samsung |
1,3 |
4,9 % |
0,8 |
6,7 % |
65,0 % |
5. Garmin |
1,0 |
3,5 % |
0,6 |
5,3 % |
48,2 % |
ostatní |
10,3 |
37,4 % |
4,6 |
38,0 % |
123,7 % |
Celkem |
27,4 |
100,0% |
12,1 |
100,0% |
126,9 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 - Výsledky trhu za celý rok 2015 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2014 |
Podíl 2014 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
21,0 |
26,9 % |
10,9 |
37,9 % |
93,2 % |
2. Xiaomi |
12,0 |
15,4 % |
1,1 |
4,0 % |
951,8 % |
3. Apple |
11,6 |
14,9 % |
- |
- |
- |
4. Garmin |
3,3 |
4,2 % |
2,0 |
7,1 % |
60,9 % |
5. Samsung |
3,1 |
4,0 % |
2,7 |
9,2 % |
18,5 % |
Ostatní |
27,0 |
34,5 % |
12,0 |
41,9 % |
124,0 % |
Celkem |
78,1 |
100,0 % |
28,8 |
100,0 % |
171,6 % |
Zdroj: IDC
Graf - Vývoj tržních podílů výrobců
Zdroj: IDC