Podle analytiků společnosti IDC dosáhl prodej nositelné elektroniky v prvním kvartálu roku 2015 meziročního růstu ve výši 200 %. Zatímco před rokem se těchto zařízení prodalo 3,8 milionu, nyní to bylo již 11,4 milionu.
Jelikož se jedná o nový a dynamický trh, rozdílů oproti loňskému roku bylo více. Zároveň první kvartál představoval konec jedné éry – byl poslední před vstupem Applu na trh.
Apple ante portas
„Tak jako na každém mladém trhu zde došlo k silnému poklesu cen. Více než 40 % zařízení stojí méně než 100 dolarů, což je jeden z důvodů, proč se pětici největších výrobců podařilo meziročně zvýšit svůj tržní podíl ze dvou třetin na tři čtvrtiny, “ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
Současní lídři trhu se však musí mít na pozoru před zmíněným Applem. Analytické společnosti se shodují na tom, že jeho chytré hodinky Apple Watch tak nebo onak změní podobu celého odvětví.
„To, jakým způsobem změní vstup Applu podobu trhu, teprve uvidíme. Je ale pravděpodobné, že se Apple Watch stane tím zařízením, se kterým budou všechna ostatní srovnávána, ať už spravedlivě, nebo ne,“ uvedl Ramon Llamas, ředitel výzkumu v IDC.
Současná dvojka v loni ještě nebyla na trhu
Lídrem trhu nositelné elektroniky byl, stejně jako před rokem, Fitbit, jakkoliv ztratil část svého suverénního tržního podílu a musel se spokojit „jen“ s 34,2% podílem při 129% meziročním růstu.
Krok s Fitbitem zatím drží jediná společnost, a sice Xiaomi, které v prvním kvartálu dosáhlo bezmála 25% tržního podílu a 2,8 milionu prodaných jednotek. Meziroční srovnání u Xiaomi není možné – před rokem totiž vůbec nebylo na trhu..
Další výrobci dosáhli jen jednociferných podílů. Třetí skončil Garmin se 6,1% podílem a přibližně 700 tisíci prodaných zařízení. Následuje čtvrtý Samsung, jediný výrobce chytrých nositelných zařízení, který se zvládá udržet v první pětici. Samsung rostl nejpomaleji z celé pětky, a sice „jen“ o 100 %. Pátý pak skončil Jawbone s přibližně půlmilionem prodaných zařízení.
Tabulka – Pětice největších výrobců nositelné elektroniky (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 1Q15 |
Podíl v 1Q15 |
Prodej za 1Q14 |
Podíl v 1Q14 |
Meziroční změna |
1. Fitbit |
3,9 |
34,2 % |
1,7 |
44,7 % |
129,4 % |
2. Xiaomi |
2,8 |
24,6 % |
x |
x |
x |
3. Garmin |
0,7 |
6,1 % |
0,3 |
7,9 % |
133,3 % |
4. Samsung |
0,6 |
5,3 % |
0,3 |
7,9 % |
100,0 % |
5. Jawbone |
0,5 |
4,4 % |
0,2 |
5,3 % |
150,0 % |
ostatní |
2,9 |
25,4 % |
1,3 |
34,2 % |
123,1 % |
Celkem |
11,4 |
100,0 % |
3,8 |
100,0 % |
200,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC