Společnost IDC přináší povzbudivé zprávy z celosvětového trhu nositelné elektroniky. Ten ve třetím čtvrtletí meziročně posílil o raketových 94,6 % na 84,5 milionů kusů a překonal tak dosavadní rekord. Trh táhne vzhůru hlavně poptávka po chytrých sluchátkách.
Tato kategorie ve sledovaném období tvořila téměř polovinu trhu, následovaná fitness náramky a chytrými hodinkami. „Sluchátka jsou novou vlajkovou kategorií trhu nositelné elektroniky,“ potvrzuje Ramon T. Llamas z IDC.
„Poptávku po bezdrátových sluchátkách odstartovalo odstranění konektorů z řady chytrých telefonů. Významně přispěla i rozšiřující se nabídka produktů a cena klesající až na 20 dolarů za základní chytrá sluchátka,“ upřesňuje Llamas.
Jitesh Ubrani z IDC doplňuje, že zájem zvyšuje i dostupnost nositelné elektroniky kompatibilní s domácími chytrými asistenty. Do budoucna předpovídá, že trh nabídne mnohem širší využití než dohled nad zdravím a fyzickou aktivitou.
Sluchátka jsou horké zboží
IDC uvádí, že největší meziroční růst zaznamenala již zmiňovaná kategorie sluchátek; dá se očekávat, že rekord ze třetího čtvrtletí bude překonán ještě před začátkem nového roku. Stále populární jsou i fitness náramky, a to hlavně díky příznivé ceně.
Spotřebitelé lákají i vylepšené funkce, které náramky přibližují k vyspělejším chytrým hodinkám. A konečně chytré hodinky podle analytiků mírně zaškobrtly, nicméně prodeje by mohly v budoucnu stoupnout díky nově uvedeným modelům.
Nositelné elektronice dominuje Apple
Z hlediska výrobců analytická společnost uvádí, že vedoucí pozici na trhu udržel Apple, a to zejména díky popularitě svých chytrých hodinek a bezdrátových sluchátek. Analytici odhadují, že po snížení cen některých produktů si Apple dominanci udrží.
Druhé Xiaomi ve sledovaném období posílilo o 66,1 % na 12,4 milionu zařízení. Prodeje mu zvedají zejména náramky Mi Band. Dařilo se i Samsungu na třetím místě, jenž vyrostl o 156,4 % na 8,3 milionu kusů díky společnému prodeji s chytrými telefony.
Huawei si navzdory komplikované politické situaci připsalo 202,6% růst na 7,1 milionu zařízení. Značce se daří zejména v domácí Číně, kde je jednou z nejrychleji rostoucích společností. Pátý Fitbit stagnoval při 0,5% růstu a jeho budoucnost je po ohlášení akvizice Googlem nejistá.
Tabulka – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 3Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
29,5 |
35,0 % |
10,0 |
23,0 % |
195,5 % |
2. Xiaomi |
12,4 |
14,6 % |
7,4 |
17,1 % |
66,1 % |
3. Samsung |
8,3 |
9,8 % |
3,2 |
7,4 % |
156,4 % |
4. Huawei |
7,1 |
8,4 % |
2,3 |
5,4 % |
202,6 % |
5. Fitbit |
3,5 |
4,1 % |
3,5 |
8,0 % |
0,5 % |
ostatní |
23,8 |
28,1 % |
16,9 |
39,0 % |
40,4 % |
Celkem |
84,5 |
100,0 % |
43,4 |
100,0 % |
94,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Výsledky kategorií trhu nositelné elektroniky v 3Q19 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Meziroč. změna |
sluchátka |
40,7 |
48,1 % |
11,9 |
27,4 % |
242,4 % |
náramky |
19,2 |
22,7 % |
12,9 |
29,7 % |
48,6 % |
hodinky |
17,6 |
20,9 % |
11,9 |
27,4 % |
48,0 % |
ostatní |
7,1 |
8,4 % |
6,7 |
15,5 % |
4,7 % |
Celkem |
84,5 |
100,0 % |
43,4 |
100,0 % |
94,6 % |
Zdroj: IDC