Společnost IDC uvádí, že celosvětové dodávky nositelné elektroniky ve třetím čtvrtletí 2021 posílily o 9,9 % na 138,4 milionu kusů. Nejsilnější kategorie, sluchátka, ve sledovaném období vyrostla o 26,5 % a aktuálně tvoří bezmála dvě třetiny trhu.
Analytici poukazují na to, že ačkoli pandemie vzbudila zájem o monitorování zdraví a kondice, chytré hodinky a náramky se ve třetím kvartálu potýkaly s mírnými problémy v dodavatelském řetězci.
„Spotřebitelská poptávka se pomalu přesouvá od náramků k hodinkám, protože spotřebitelé mají rostoucí zájem o výkonnější zařízení,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC. „Situaci nahrává také fakt, že se stále zmenšuje cenový rozdíl mezi oběma kategoriemi.“
Nositelná zařízení na zápěstí, jež představují 34,7 % trhu, ve sledovaném období oslabila; kategorie chytrých hodinek ovšem vyrostla o 4,3 %. Vysoké popularitě se těší zejména dětské hodinky, hodinky na cvičení či hybridní hodinky.
Apple neotřesitelně na výsluní
Co se jednotlivých výrobců týče, první příčku ve třetím kvartálu obsadil Apple, a to i přes 35,3% propad dodávek hodinek Apple Watch. Vedoucí postavení na trhu si výrobce upevnil zejména díky popularitě sluchátek AirPods a Beats.
Dvouciferný růst si ve sledovaném období připsal druhý Samsung, jenž těží z úspěchu nově uvedených hodinek Galaxy Watch 4 Series. O 23,8 % se naopak meziročně propadlo Xiaomi, jež sklouzlo na třetí příčku.
V kategorii sluchátek se daří rovněž Huawei, které navzdory 5% poklesu na poli chytrých náramků a hodinek dokázalo celkově vyrůst o 3,7 %. Páté místo obsadila indická značka Imagine Marketing, jež díky intenzivnímu marketingu a výrobce cenově dostupných produktů posílila o 206,4 %.
Tabulka – Výsledky největších výrobců v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
39,8 |
28,8 % |
41,3 |
32,8 % |
-3,6 % |
2. Samsung |
12,7 |
9,2 % |
11,2 |
8,9 % |
13,8 % |
3. Xiaomi |
12,7 |
9,2 % |
16,7 |
13,2 % |
-23,8 % |
4. Huawei |
10,9 |
7,9 % |
10,5 |
8,4 % |
3,7 % |
5. Imagine Marketing |
10,0 |
7,2 % |
3,3 |
2,6 % |
206,4 % |
ostatní |
52,2 |
37,7 % |
42,9 |
34,1 % |
21,6 % |
Celkem |
138,4 |
100,0 % |
125,9 |
100,0 % |
9,9 % |
Zdroj: IDC
Graf – Podíl chytré elektroniky podle kategorie v 3Q21
Zdroj: IDC