Společnost IDC ve své prognóze uvádí, že v letošním roce se prodá celkem 396 milionů kusů nositelné elektroniky, což by představovalo meziroční nárůst o 14,5 %. Co víc, trh by měl až do roku 2024 růst v průměru o 12,4 %.
Trh v první polovině roku 2020 podle analytiků zaznamenal pozitivní výsledky, a to navzdory dopadu pandemie covidu-19 na globální ekonomiku. Přestože výrobci snížili produkci a koncoví uživatelé trávili většinu času doma, poptávka zůstala stabilní.
Růst poháněla zejména rekordní poptávka po chytrých sluchátkách, která vyrovnala mírně nižší zájem o chytré hodinky a náramky. Tento trend by se měl udržet i v druhé polovině roku, přičemž růst podpoří i uvedení nových produktů na trh.
Na pandemii chytřeji
IDC poukazuje na to, že spolu s poptávkou po nositelné elektronice stoupá i nabídka doplňkových služeb, včetně těch přímo reagujících na koronavirovou krizi, jako jsou například funkce pro monitoring bezpečného odstupu či detekce příznaků potenciálního onemocnění.
„Zařízení z kategorie nositelné elektroniky jsou ideální pro sběr uživatelských dat, služby zase poskytují užitečné informace. Společně tvoří virtuálního kouče, který uživatelům umožňuje lépe se rozhodovat a dosahovat cílů,“ vysvětluje Ramon T. Llamas z IDC.
Jitesh Ubrani z IDC upřesňuje, že výrobci rovněž pracují na systémech pro propojení jednotlivých zařízení, jako například spojení polohového a zvukového vstupu z reproduktorů s metrikami zdravotního stavu v chytrém náramku.
Není jack? Koupím bezdrátová sluchátka
Nejsilnější kategorií podle prognózy zůstanou sluchátka, jejichž prodej by měl do konce roku 2024 růst v průměru o 14,1 % ročně. Popularitu podle analytiků zvyšuje jak rostoucí počet výrobců, tak čím dál častější absence 3,5mm konektoru v mobilních telefonech.
Nejrychlejší průměrný růst by však podle IDC měla zaznamenat kategorie hodinek, jež zahrnuje chytré i základní hodiny, a to o 14,3 % ročně. Naopak prodej chytrých náramků poroste jen v průměru o 2,4 % ročně.
Tabulka – Prognóza vývoje trhu podle produktových kategorií (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR* '20-'24 |
sluchátka |
234,3 |
59,2 % |
396,6 |
62,8 % |
14,1 % |
hodinky |
91,4 |
23,1 % |
156,0 |
24,7 % |
14,3 % |
náramky |
67,7 |
17,1 % |
74,4 |
11,8 % |
2,4 % |
ostatní |
2,6 |
0,6 % |
4,8 |
0,8 % |
16,7 % |
Celkem |
396,0 |
100,0 % |
631,7 |
100,0 % |
12,4 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC