Společnost IDC ve své nové analýze hovoří o mírném 5,5% nárůstu prodeje nositelné elektroniky během druhého kvartálu 2018. Celkem se během tohoto období celosvětově prodalo 27,9 milionu chytrých hodinek, náramků a dalších nositelných zařízení.
Podobným tempem pak rostla i hodnota, jež se ve druhém čtvrtletí zvýšila o 8,3 % na 4,8 miliardy dolarů. Trh za to podle analytiků vděčí narůstající popularitě chytrých hodinek, jejichž průměrná cena je obecně vyšší než u „hloupých“ náramků.
Vyspělé trhy zařadily vyšší stupeň
Z regionálního hlediska je podle analytiků vidět jasný rozdíl mezi rozvinutými a rozvojovými trhy. Zatímco v prvním případě se prodej celkově snížil o 6,3 %, ve druhém naopak narostl o 14 %. Jak ale upozorňuje analytik IDC Jitesh Ubrani, není třeba propadat panice.
„Pokles na vyspělých trzích není v žádném případě důvodem k obavám, pouze se nacházejí ve fázi přechodu na pokročilejší typy zařízení,“ uvedl s tím, že před rokem byly tyto trhy plné levnějších základních náramků, o které už nyní není takový zájem.
Tento typ zařízení naopak v plné síle dorazil na rozvojové trhy, odkud pramení poměrně silný nárůst prodaného objemu. I zde však hrála roli také rostoucí poptávka po chytrých hodinkách. Dodejme, že podle IDC je rozvojovým i náš region CEE.
Dva extrémy na čele žebříčku
Všeobecný posun směrem k všestrannějším chytrým zařízení je patrný i na výsledcích výrobců – s jednou výjimkou. Jedničkou trhu je sice Apple, který nabízí výhradně prémiové hodinky, dvojkou je však Xiaomi, jež na to jde přesně z opačné strany.
Tento výrobce nabízí širší portfolio zahrnující boty, dětské hodinky a řadu variant náramku Mi Band. Ve všech případech se jedná o levná low-endová zařízení, která Xiaomi přesto zajistila bezmála 20% růst.
V první pětici zůstávají Fitbit a Garmin, kteří patří mezi průkopníky na poli nositelné elektroniky. Mezi ně se však prodral další tradiční výrobce chytrých telefonů v podobě Huawei, které během druhého kvartálu vykázalo masivní trojciferný růst.
Tabulka – Výsledky trhu nositelné elektroniky (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Prodej 2Q17 |
Podíl 2Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
4,7 |
17,0 % |
3,4 |
13,0 % |
38,4 % |
2. Xiaomi |
4,2 |
15,1 % |
3,5 |
13,3 % |
19,8 % |
3. Fitbit |
2,7 |
9,5 % |
3,4 |
12,8 % |
-21,7 % |
4. Huawei |
1,8 |
6,5 % |
0,8 |
3,1 % |
118,1 % |
5. Garmin |
1,5 |
5,3 % |
1,4 |
5,4 % |
4,1 % |
ostatní |
13,0 |
46,6 % |
13,8 |
52,4 % |
-6,2 % |
Celkem |
27,9 |
100,0 % |
26,4 |
100,0 % |
5,5 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC