Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh PC monitorů ve čtvrtém kvartálu 2018 vykázal pokles o 2,1 % na 31,4 milionu kusů. Za celý loňský rok se pak podle analytické společnosti prodalo 122,8 milionu monitorů.
Zpráva vysvětluje, že výsledný mírný pokles může být zavádějící, jelikož sedm z devíti nejsilnějších trhů dohromady vzrostlo o 4,7 %. Celkový negativní výsledek však zapříčinily propady na nejsilnějším a pátém nejsilnějším trhu.
„Prodeje monitorů v Číně a v Indii se dohromady propadly o 10,3 %,“ komentuje výsledky Linn Huang z IDC. „Předpokládáme, že situace se rychleji zlepší v Indii. V Číně vlivem slabých makroekonomických trendů výraznější růst neočekáváme.“
IDC odhaduje, že letos se prodá 118 milionů monitorů, což by představovalo 2,7% meziroční pokles. V roce 2020 by pak prodeje měly dále klesnout na 114 milionů kusů, hlavně vlivem rostoucí poptávky po cenově dostupnějších přenosných zařízeních.
Zakřivené monitory na vzestupu
Z hlediska jednotlivých kategorií analytická společnost uvádí, že prodej zakřivených monitorů v posledním čtvrtletí 2018 meziročně vzrostl o 27,1 % a držel 6,2% podíl na trhu. Analytici předpokládají, že poptávka po těchto produktech i nadále poroste.
Trhu však dále dominují 21,5“ a 23,8“ monitory a 21,7%, resp. 17,8% podílem na trhu. Ve sledovaném období nejrychleji rostla poptávka po druhých zmiňovaných monitorech, a to meziročně o solidních 40,6 %.
V našem regionu se dařilo Dellu
Světovou jedničkou je i nadále Dell, kterému se ve čtvrtém kvartálu podařilo zvýšit prodej o 21,6 % na 6,7 milionu kusů. Výrobci se dařilo především v Japonsku (růst o 33,4 %), střední a východní Evropě (26,7 %) a západní Evropě (23,6 %).
Druhou příčku obsadilo HP s meziročním růstem o 1,5 % na 4,6 milionu kusů. Další výrobci ovšem zaznamenali pokles – třetí Lenovo oslabilo o 2,4 % na necelé 4 miliony kusů, čtvrté TPV pokleslo o 5,6 % na 3,7 milionu kusů.
Nejhorší propad z nejsilnější pětky si připsalo LG, které vykázalo pokles o 8,5 %. Ostatní výrobci, kteří drží necelou třetinu globálního trhu monitorů, dohromady oslabily o 8,1 %.
Tabulka – Výsledky prodeje monitorů v 4Q18 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Meziroč. změna |
1. Dell |
6,784 |
21,6 % |
6,130 |
19,1 % |
10,7 % |
2. HP |
4,573 |
14,6 % |
4,504 |
14,0 % |
1,5 % |
3. Lenovo |
3,998 |
12,7 % |
4,095 |
12,8 % |
-2,4 % |
4. TPV |
3,719 |
11,8 % |
3,940 |
12,3 % |
-5,6 % |
5. LG |
2,577 |
8,2 % |
2,817 |
8,8 % |
-8,5 % |
ostatní |
9,758 |
31,1 % |
10,613 |
33,0 % |
-8,1 % |
Celkem |
31,410 |
100,0 % |
32,099 |
100,0 % |
-2,1 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC
Tabulka – Výsledky prodeje monitorů v 2018 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Meziroč. změna |
1. Dell |
25,350 |
20,6 % |
22,659 |
18,8 % |
11,9 % |
2. HP |
18,023 |
14,7 % |
16,192 |
13,4 % |
11,3 % |
3. TPV |
15,979 |
13,0 % |
16,519 |
13,7 % |
-3,3 % |
4. Lenovo |
13,750 |
11,2 % |
13,402 |
11,1 % |
2,6 % |
5. LG |
10,612 |
8,6 % |
10,998 |
9,1 % |
-3,5 % |
ostatní |
39,087 |
31,8 % |
41,038 |
34,0 % |
-4,8 % |
Celkem |
122,801 |
100,0 % |
120,809 |
100,0 % |
1,6 % |
Zdroj: IDC