Společnost IDC odhaduje, že trh souprav pro virtuální realitu (VR) v roce 2020 klesne o 6,7 %. Jedním dechem ale dodává, že prodeje hned v následujícím roce by mě růst dvouciferným tempem, a to o 46,2 %.
Trh se aktuálně potýká s problémy v oblasti dodavatelského řetězce. Mělo by jít však jen o dočasnou překážku, jelikož analytici odhadují, že poptávka po headsetech pro VR do roku 2024 poroste v průměru o 48 % ročně.
IDC uvádí, že virtuální realita začíná oslovovat širší publikum. „Přestože v popředí zůstává využití VR pro gaming, mezi kupujícími začínají rezonovat i další případy použití, jako jsou virtuální koncerty či virtuální tréninky,“ říká Jitesh Ubrani z IDC.
Ubrani dodává, že řada podniků zároveň čím dál častěji využitá VR pro školení, spolupráci, design a výrobu. „Očekáváme, že komerční segment bude v roce 2024 tvořit 53 % trhu; aktuálně to je 38 %,“ upřesňuje Ubrani.
Analytická společnost v druhé polovině letošního roku očekává výrazný nárůst dodávek souprav pro VR a odhaduje, že trh se již v roce 2021 vrátí k robustnímu růstu.
Dvě ze tří kategorií by se měly oklepat
Kategorie samostatných souprav pro VR podle analytiků ve druhém čtvrtletí oslabila, a to navzdory rostoucímu povědomí a vysoké poptávce po náhlavních soupravách, jako je Oculus Quest.
Ve sledovaném období klesaly i prodeje periferních souprav; IDC podotýká, že za sníženým zájem stojí vyčkávání spotřebitelů na konzoli Playstation nové generace a s tím související možné uvedení nových souprav Sony.
Poptávka po bezdisplejových soupravách podle analytiků i nadále klesá. Tato řešení se prodávají zejména na rozvíjejících se trzích, kde se prodejci snaží přilákat nové uživatele; většímu úspěchu kategorie však brání omezená nabídka obsahu.
Graf 1 – Největší výrobci headsetů pro VR podle podílu na trhu
Zdroj: IDC
Graf 2 – Prognóza vývoje trhu podle segmentu
Zdroj: IDC