Podle společnosti IDC se v prvním kvartálu 2017 celosvětově prodalo 2,3 milionu headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu (VR/AR) a trh tak pokračuje ve strmém růstu, který se podle analytiků jen tak nezastaví. V současném druhém čtvrtletí se na trhu objevuje řada nových produktů a za celý rok 2017 IDC očekává trojciferný růst prodeje.
Dražší a technologicky náročnější AR stále zůstává marginálním segmentem trhu a příslušné headsety tvořily jen necelá 2 % prodaného objemu. Řadu z nich navíc nekoupili koncoví uživatelé, nýbrž vývojáři softwarových řešení. Ke spotřebitelům se tak AR zatím dostává téměř výhradně skrze chytré telefony.
Dvě třetiny prodaných souprav pro VR tvořily modely bez displeje, jako jsou Gear VR nebo Daydream View, které vyžadují zasunutí chytrého telefonu. Zbylou třetinu pak tvořily „plnohodnotné“ sady s vlastními displeji, jako jsou HTC Vive, Oculus Rift nebo PlayStation VR.
„Trh VR je stále velmi mladý a spotřebitelé k ní přistupují obezřetně. Problémem není ani tak dostupnost hardwaru, jako spíše pomalý růst dostupnosti obsahu, který by přílákal širší veřejnost, společně se zmatkem vyplývajícím z absence podpory napříč platformami,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
Sony skočilo rovnou mezi největší hráče
Lídrem trhu byl v prvním kvartálu Samsung, který prodal 489,5 milionu souprav Gear VR. Samsung sice jako jediný z velkých hráčů zaznamenal meziroční pokles prodeje, ale IDC to považuje za ojedinělý výkyv způsobený stažením vlajkového modelu Note 7 z trhu.
Druhé Sony uspělo se svou soupravou PlayStation VR a skončilo relativně těsně za Samsungem. IDC dodává, že vzhledem k široké uživatelské základně herních konzolí PlayStation, nabídce obsahu a podpory velkých herních titulů bude Sony i v dalších kvartálech lídrem svého segmentu.
PlayStation VR totiž disponuje vlastním displejem, podobně jako HTC Vive a Oculus Rift, jejichž výrobci HTC a Facebook obsadili třetí, resp. čtvrté místo globálního žebříčku. Představitelé první vlny spotřebitelských headsetů skončili daleko za Sony, které je na trhu relativním nováčkem.
Na pátém místě se pak umístila společnost TCL se sadou Alcatel VR, kterou prodává v balíčku s telefonem Alcatel Idol 4/s. IDC však předpokládá, že se TCL v první pětici příliš dlouho neohřeje, neboť se nemůže opřít o velkou platformu a ekosystém obsahu a aplikací.
Tabulka – Výsledky trhu headsetů pro VR/AR (tisíce kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
1. Samsung |
489,5 |
21,5 % |
2. Sony |
429,0 |
18,8 % |
3. HTC |
190,9 |
8,4 % |
4. Facebook |
99,3 |
4,4 % |
5. TCL |
91,3 |
4,0 % |
ostatní |
980,0 |
43,0 % |
Celkem |
2280,0 |
100,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj prodeje headsetů pro VR/AR
Zdroj: IDC