Společnost IDC zveřejnila předběžné výsledky globální trhu chytrých telefonů za první kvartál 2017. Během tohoto období se podle analytiků celosvětově prodalo 347,4 milionu nových telefonů, což představuje 4,3% meziroční nárůst. IDC přitom očekávalo růst pouze o 3,6 %.
„Výsledky za první kvartál ukázaly, že oblast chytrých telefonů ještě neumírá a je stále schopna růst. Není pochyb, že rok 2016 přinesl výrazný zvrat a zpomalení růstu na jednotky procent, my jsme však přesto přesvědčeni, že letos dojde k oživení,“ uvedl viceprezident IDC Ryan Reith.
„Představení nových vlajkových lodí jako je P10 od Huawei nebo Galaxy S8 od Samsungu navíc ukázalo, že je na trhu stále prostor pro inovace,“ dodal Reith a současně připomněl vysoká očekávání spojená s desátou generací iPhonu, která bude nejspíše představena koncem třetího kvartálu.
High-end má pozornost, low-end zase výsledky
Na druhou stranu, o většinu růstu se v prvním kvartálu postarali čínští výrobci zaměření spíše na levnější modely a IDC poukazuje na to, že navzdory velké pozornosti věnované prémiovým modelům to jsou právě cenově dostupné telefony, které táhnou trh vzhůru.
„Výrobci začali zavádět jednotný prémiový design, který ve svém důsledku stírá hranice mezi high-endovými a low-endovými modely. To umožňuje spotřebitelům nákup značkového telefonu, aniž by museli sahat hluboko do kapsy,“ dodal vedoucí výzkumu Anthony Scarsella.
Lídři stagnovali, Číňané rostli
Stačí jediný pohled na tabulku a hned je patrné, co mají analytici na mysli. Samsung a Apple si sice podržely první, resp. druhou příčku v žebříčku největších výrobců, ale zároveň se jim nepodařilo zvýšit své výsledky. Pro Samsung to platí absolutně, Apple rostl o zanedbatelných 0,8 %.
Na dalších třech příčkách to vypadá výrazně jinak. Třetí Huawei dokázalo v prvním kvartálu prodat o 21,7 % více telefonů než o rok dříve, zatímco čtvrté Oppo a páté Vivo rostly dokonce o 29,8 %, resp. 23,6 %.
O většinu odbytu těchto výrobců se sice postaral jejich domácí trh v Číně, ale jejich úspěchy a ambice (v případě Huawei globální, v případě zbylých dvou přinejmenším regionální) by měly sloužit jako výrazné varování globálním výrobcům.
Tabulka – Výsledky trhu chytrých telefonů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
79,2 |
22,8 % |
79,2 |
23,8 % |
0,0 % |
2. Apple |
51,6 |
14,9 % |
51,2 |
15,4 % |
0,8 % |
3. Huawei |
34,2 |
9,8 % |
28,1 |
8,4 % |
21,7 % |
4. Oppo |
25,6 |
7,4 % |
19,7 |
5,9 % |
29,8 % |
5. Vivo |
18,1 |
5,2 % |
14,6 |
4,4 % |
23,6 % |
ostatní |
138,7 |
39,9 % |
140,0 |
42,1 % |
-1,0 % |
Celkem |
347,4 |
100,0 % |
332,9 |
100,0 % |
4,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC