Společnost IDC uvádí, že celosvětový prodej chytrých telefonů vykázal za první čtvrtletí tohoto roku pokles o 6,6 % na 310,8 milionů zařízení. Jedná se tak o šestý po sobě jdoucí čtvrtletí poznamenané snižujícími se výsledky.
Výsledek podle IDC jasně naznačuje, že i tento rok bude pokračovat oslabování poptávky po chytrých telefonech. První kvartál přinesl radost jen Huawei, které i ve složitých podmínkách zaznamenalo 50% růst na 59,1 milionů zařízení.
„Je zřejmé, že Huawei se silně zaměřuje na růst svého postavení ve světě mobilních zařízení, přičemž sází hlavně na chytré telefony,“ komentuje situaci Ryan Reith z IDC. „Očekáváme, že na pořadí Samsung, Huawei, Apple se do konce roku nic nezmění.“
Zklamaly hlavně Spojené státy
Z geografického hlediska se ukázalo, že přestože se největší problémy na mobilním trhu očekávají v Číně, v prvním čtvrtletí zklamal hlavně výsledek Spojených států amerických. Zde se prodeje ve sledovaném období propadly o 15 %.
„Špatné výsledky způsobilo hlavně pokračující oslabování v segmentu prémiových zařízení,“ vysvětluje Anthony Scarsella z IDC. „Spotřebitelné nekupují nové mobily tak často hlavně proto, že dražší zařízení nenabízí dostatečně vylepšenou výbavu.“
Scarsella dodává, že prodej snižuje i pomalý nástup zařízení podporujících síť 5G. Spotřebitelé podle něj s nákupem nových mobilů vyčkávají, až bude přístup k sítím i kompatibilita zařízení plně vyladěná, k čemuž by mělo dojít někdy v příštím roce.
Huawei a Vivo se smějí, ostatní ne
Co se týče jednotlivých výrobců, první příčku si udržel Samsung, který v prvním čtvrtletí 2019 oslabil o 8,1 % na 71,9 milionů prodaných kusů. Na Samsung se však rychle dotahuje již zmiňované Huawei s 50% růstem, úspěch sklízí hlavně v Číně.
Začátkem roku se naopak protrápil Apple, který vykázal 30,2% meziroční propad na 36,4 milionů. A může být hůř, protože zatímco většina soupeřů brzy uvede na trh mobil s 5G, Apple to zřejmě letos v plánu nemá.
Pokles zaznamenalo i čtvrté Xiaomi, a to konkrétně o 10,2 % na 25 milionů. Na jeho příčku se dotahují Vivo s 24% meziročním nárůstem a Oppo, které sice kleslo o 6 %, ale dokázalo si udržet 7,4% podíl na trhu.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
71,9 |
23,1 % |
78,2 |
23,5 % |
-8,1 % |
2. Huawei |
59,1 |
19,0 % |
39,3 |
11,8 % |
50,3 % |
3. Apple |
36,4 |
11,7 % |
52,2 |
15,7 % |
-30,2 % |
4. Xiaomi |
25,0 |
8,0 % |
27,8 |
8,4 % |
-10,2 % |
5. Vivo* |
23,2 |
7,5 % |
18,7 |
5,6 % |
24,0 % |
5. Oppo* |
23,1 |
7,4 % |
24,6 |
7,4 % |
-6,0 % |
ostatní |
72,1 |
23,2 % |
91,9 |
27,6 % |
-21,5 % |
Celkem |
310,8 |
100,0 % |
332,7 |
100,0 % |
-6,6 % |
* statistická remíza
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržního podílu největších výrobců
Zdroj: IDC