Společnost IDC ve své zprávě uvádí, že očekávané oživení celosvětového trhu chytrých telefonů v letošním roce negativně ovlivní epidemie koronaviru COVID-19. Analytici odhadují, že dodávky v roce 2020 klesnou o 2,3 % na 1,3 miliardy zařízení.
Koronavirus by měl podle IDC zasáhnout hlavně do první poloviny roku, kdy by se měl prodej chytrých telefonů meziročně propadnout o 10,6 %. V roce 2021 by se však trh měl vrátit k růstu, především díky širší dostupnosti mobilů podporujících 5G.
Analytická společnost sestavila trojici prognóz – optimistickou, pravděpodobnou a pesimistickou. Nejpravděpodobnější se podle IDC jeví scénář, že výroba v čínských továrnách se postupně vrátí k normálu.
Propad v poptávce na čínském trhu by se měl srovnat na konci roku, a to především díky vládním pobídkám a dotacím. Globální dodávky chytrých telefonů by se ve čtvrtém kvartálu měly dostat na podobnou úroveň jako před vypuknutím epidemie.
Online nákupy, trvalý posun v nákupním chování?
„Výrobcům ztíží produkci a uvádění nových zařízení zejména nedostatky komponent, uzavírání továren, karanténa, logistické problémy a omezení cestování,“ říká Sangeetika Srivastavaová z IDC. „Situace by se měla stabilizovat ve třetím kvartálu.“
Analytici zároveň doplňují, že společnosti budou pravděpodobně upravovat své trajektorie uvádění nových modelů na trh, jelikož právě v únoru a březnu zpravidla dochází k posledním úpravám mobilů, jež mají být představeny v první polovině roku.
„V Číně jakožto v epicentru nákazy by se trh v prvním čtvrtletí mohl propadnout až o 40 %,“ naznačuje Will Wong z IDC. „Přestože by v průběhu března mohlo dojít k jistému oživení, trh se pravděpodobně nedostane na čísla z roku 2019.“
Wong dodává, že kupující si budou mobily pořizovat zejména z internetových obchodů, což by mohlo vyústit v trvalý posun v nákupním chování.
IDC ještě dodává, že výrobci, jež dokážou efektivně pomoci maloobchodním prodejním kanálům, jež epidemie zasáhne v největší míře, by si po skončení krizové situaci mohli zajistit více příležitostí dlouhodobého charakteru.
Tabulka 1 – Změna meziroční prognózy (miliony kusů)
Vydání prognózy |
Prodej 2020 |
Meziroč. změna 2020 |
Prodej 2021 |
Meziroč. změna 2021 |
listopad 2019 |
1 403,6 |
1,5 % |
1 437,0 |
2,4 % |
únor 2020 |
1 339,8 |
-2,3 % |
1 424,2 |
6,3 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Změna mezikvartální prognózy
Vydání prognózy |
1Q20 |
2Q20 |
3Q20 |
4Q20 |
listopad 2019 |
-0,3 % |
0,3 % |
0,8 % |
4,9 % |
únor 2020 |
-14,5 % |
-6,9 % |
1,8 % |
8,0 % |
Zdroj: IDC