Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětový trh chytrých telefonů má za sebou další úspěšný kvartál – ve druhém čtvrtletí 2021 vyrostl o 13,2 % na 313,2 milionu zařízení. Nepatrně tak překonal odhady expertů, kteří očekávali růst o 12,5 %.
Analytici poukazují zejména na to, že v zelených číslech skončily všechny regiony s výjimkou Číny, kde poptávka vinou slabého tempa uvádění vlajkových modelů na trh a dalšího oslabování Huawei meziročně klesla o 10 %.
„Trh chytrých telefonů měl to štěstí, že nebyl zasažený omezením dodávek čipů v takové míře, jako automobilový či počítačový průmysl,“ popisuje Ryan Reith z IDC. „Spotřebitelé navíc ukazují pokračující ochotu utrácet za přenosná výpočetní zařízení.“
Reith dodává, že ačkoli dodávky chytrých telefonů s 5G jsou na vzestupu, analytici se domnívají, že spotřebitelé nekupují zařízení s 5G cíleně, ale zejména proto, že potřebují nahradit stávající zařízení.
Strmý růst (některých) čínských značek
Analytická společnost podotýká, že na celosvětovém trhu chytrých telefonů se otevírají možnosti pro růst tržního podílu některých značek. Ten souvisí zejména s pokračujícím poklesem dodávek zařízení značky Huawei a konec LG na poli chytrých telefonů.
Situace podle IDC využilo zejména Xiaomi, které se ve druhém čtvrtletí 2021 vyšvihlo na druhé místo mezi výrobci a sesadilo Apple na třetí příčku. V USA z ústupu Huawei a LG těží zejména Motorola a TLC, v Číně například Oppo a Vivo.
„Nelze popřít, že čínský trh má v posledních několika čtvrtletí výrazný podíl na neuvěřitelném růstu Applu,“ vysvětluje Nabila Popalová z IDC. „Výrobce šikovně využil dřívější nadvlády Huawei v segmentu high-endových zařízení.“
Popalová dodává, že všem čínským značkám se globálně daří. Xiaomi přitom zaznamenalo rekordní dodávky a meziroční růst o 86,6 %. Výrazně stoupá i značka Realme, jež si meziročně polepšila o 149 %.
Zdroj: IDC
Tabulka – Výsledky trhu chytrých telefonů v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
59,0 |
18,8 % |
54,0 |
19,5 % |
9,3 % |
2. Xiaomi |
53,1 |
16,9 % |
28,5 |
10,3 % |
86,6 % |
3. Apple |
44,2 |
14,1 % |
37,6 |
13,6 % |
17,8 % |
4. Oppo |
32,8 |
10,5 % |
24,0 |
8,7 % |
37,0 % |
5. Vivo |
31,6 |
10,1 % |
23,7 |
8,6 % |
33,7 % |
ostatní |
92,4 |
29,5 % |
109,0 |
39,4 % |
-15,2 % |
Celkem |
313,2 |
100,0 % |
276,6 |
100,0 % |
13,2 % |
Zdroj: IDC
Graf – Největší výrobci podle podílu na trhu
Zdroj: IDC