Globální prodej monitorů se v prvním kvartálu roku 2015 podle analytiků z IDC propadl. Celkem 29 milionů prodaných jednotek představuje o 12 % menší objem než v prvním kvartálu roku 2014.
Tento pokles je podle IDC projevem dlouhodobějšího trendu – za celý rok 2015 očekává prodej 120 milionů jednotek, zatímco v roce 2019 to má být méně než 104 milionů.
„Ačkoliv místy docházelo k pozitivnímu vývoji, například v Japonsku, kde trh vyrostl o 2 % po čtyřech kvartálech poklesu, IDC očekává, že sestupný trend prodeje PC monitorů bude v dohledné době pokračovat,“ uvedl analytička IDC Phuong Hangová.
Lenovo jako jediné dokázalo růst
Z hlediska technických parametrů trhu dominuje LED podsvícení, kterým disponuje 98,5 % všech prodaných monitorů. Nejčastější (23,8 %) úhlopříčkou bylo, stejně jako v předchozích deseti kvartálech, 21,5 palce.
V pořadí výrobců zůstává na první místě Dell, jehož výsledky se meziročně snížily „jen“ o 7,8 %, díky čemuž pozice společnosti posílila o 0,8 procentního bodu na 15,8 %. Druhou příčku obsadil Samsung, který naopak malou část podílu ztratil, neboť jeho výsledky poklesly více než trh.
Stejně klesaly výsledky třetího HP a čtvrtého LG, u kterého byl propad citelnější (18,2%) a tržní podíl společnosti klesl do jednociferných čísel. Páté Lenovo naopak dokázalo své výsledky meziročně zvýšit, byť jen o 1,8 %.
Tabulka – Výsledky globálního trhu PC monitorů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 1Q15 |
Podíl v 1Q15 |
Prodej za 1Q14 |
Podíl v 1Q14 |
Meziroční změna |
1. Dell |
4,641 |
15,8 % |
5,032 |
15,0 % |
-7,8 % |
2. Samsung |
3,731 |
12,7 % |
4,305 |
12,9 % |
-13,3 % |
3. HP |
3,377 |
11,5 % |
3,881 |
11,6 % |
-13,0 % |
4. LG |
2,864 |
9,7 % |
3,502 |
10,5 % |
-18,2 % |
5. Lenovo |
2,683 |
9,1 % |
2,636 |
7,9 % |
1,8 % |
ostatní |
12,158 |
41,3 % |
14,096 |
42,1 % |
-13,8 % |
Celkem |
29,456 |
100,0 % |
33,454 |
100,0 % |
-12,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC