Globální trh osobních a entry úložišť se v roce 2015 meziročně propadl o 15,1 % z hlediska hodnoty a o 9,2 % z hlediska prodaných jednotek. Nová zpráva společnosti IDC hovoří o 68,5 milionu prodaných jednotek za celkem 5,4 miliardy dolarů. Ve čtvrtém kvartálu se hodnota trhu snížila o 12,6 % na 1,5 miliardy dolarů a prodej se snížil o 6,8 % na 19,1 milionu jednotek.
„Rostoucí obliba cloudových úložišť má pokračující negativní efekt na prodej osobních a entry úložišť. V důsledku toho jsou výrobci na tomto trhu nuceni hledat příležitosti skrze fúze a akvizice, případně provádět reorganizace,“ uvedla analytička IDC Jingwen Liová.
Konkurenční boj zlevňuje velkokapacitní modely
Osobní úložiště (podle definice IDC jde o zařízení s maximálně dvěma disky) tvořila ve čtvrtém kvartálu 2015 téměř 99 % trhu a na entry úložiště (od tří do dvanácti disků) připadlo zbývající procento. IDC dodává, že pokles trhu se dotkl zejména větších a dražších zařízení kategorie entry.
Podle analytiků se vzhledem ke konkurenčnímu boji se snížily ceny úložišť s vyšší kapacitou. V segmentu zařízení se 3,5“ disky se již 51,5 % prodaných jednotek pohybovalo v rozmezí 3-5 terabajtů. V segmentu 2,5“ zařízení sice stále ještě vládnou zařízení o kapacitě 500 GB a 1 TB, ale podíl zařízení v kategorii 2-4 terabajtů postupně roste.
Nejrozšířenějším rozhraním zůstává USB, přičemž většina velkých hráčů již představila úložiště s novým typem USB Type-C, který nabízí srovnatelné rychlosti přenosu jako rozhraní Thunderbolt. Mezi výrobci stále dominují ti, kteří si vyrábějí své vlastní disky, na úkor výrobců, kteří disky kupují od třetích stran.
Lídrem trhu osobní a entry úložišť zůstal Western Digital (WD) s bezmála třetinovým podílem. Druhý Seagate posílil svou pozici a jeho tržní podíl pokořil hranici 25 % díky nejlepším meziročním výsledkům mezi velkými hráči. Toshiba se stále drží na třetím místě se 17% podílem, čtvrté Buffalo již dosahuje pouze marginálních 3,2 %.
Tabulka – Výsledky největších výrobců osobních a entry úložišť (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2014 |
Podíl 2014 |
Meziroč. změna |
1. WD |
21,789 |
31,82 % |
24,655 |
32,71 % |
-11,63 % |
2. Seagate |
17,775 |
25,96 % |
18,278 |
24,25 % |
-2,75 % |
3. Toshiba |
11,797 |
17,23 % |
13,453 |
17,85 % |
-12,31 % |
4. Buffalo |
2,238 |
3,27 % |
2,456 |
3,26 % |
-8,93 % |
ostatní |
14,868 |
21,72 % |
16,534 |
21,94 % |
-10,08 % |
Celkem |
68,466 |
100,00 % |
75,377 |
100.00 % |
-9,17 % |
Zdroj: IDC