Vývoj globálního trhu nositelné elektroniky pokračoval v prvním kvartálu 2017 směrem vzhůru. Podle analytiků z IDC se ve sledovaném období prodalo 24,7 milionu zařízení, což představuje meziroční nárůst o 17,9 %. Bližší pohled na výsledky pak napoví, že je trh stále velmi mladý.
„Dá se říci, že trh se stále nachází v první fázi svého vývoje a výrobci se soustřeďují na to, aby zasadili zařízení na trh. Je potřeba, aby si lidé zvykli na možnost nosit zařízení na těle. Tato příležitost je velmi lákavá pro tradiční a módní výrobce hodinek, jejichž trh je mnohem menší než svět spotřební elektroniky,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
„Druhá fáze vývoje bude ve znamení využívání dat. Bude to fáze, kdy se počítání kroků stane cestou ke zdravějšímu tělu a mysli. Na trhu se objeví zařízení, která nebudou jen dalším displejem, nýbrž něčím, co skutečně posílí naše schopnosti a zvýší naše pohodlí a produktivitu,“ předpovídá Ubrani.
Xiaomi a Apple se dělí o první místo
Značka Fitbit, která několik let dominovala trhu nositelné elektroniky, se tentokrát musela spokojit až se třetím místem. Tradiční výrobce fitness náramků v současnosti prochází transformací, která mu má pomoci obstát i v dalších segmentech trhu, ale případný úspěch se dostaví až později. Zatím musel Fitbit „zaplatit“ bezmála 38% propadem výsledků.
Na prvním místě místo něj skončily hned dva výrobci, Xiaomi a Apple. Obě firmy v prvním kvartálu prodaly 3,6 milionu zařízení, ale to je asi tak vše, co mají společného. Xiaomi, které se zaměřuje na levné náramky pro domácí čínský trh, stagnovalo, zatímco Apple, globální výrobce prémiových chytrých hodinek rostl o 64,1 %.
I Apple se však musí z hlediska růstu sklonit před čtvrtým Samsungem, dalším zástupcem segmentu chytrých hodinek v první pětici. Úspěch modelů Gear S3 Classic a Frontier vedl k bezmála 91% růstu výsledků, na kterém se podílela také sluchátka IconX nebo fitness náramek Gear Fit 2. Samsungu se očividně vyplatila sázka na rozmanitější portfolio.
První pětici uzavírá Garmin, který v prvním kvartálu pokračoval v důrazu na chytré hodinky řady Vivo a Fenix pro aktivní uživatele. Výrobci se podařilo zvýšit podíl chytrých zařízení na přibližně polovinu prodaného objemu, z hlediska absolutních čísel pak prodal prakticky stejný počet zařízení jako o rok dříve.
Tabulka – Výsledky globálního trhu nositelné elektroniky (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Meziroč. změna |
1. Xiaomi |
3,6 |
14,7 % |
3,8 |
17,9 % |
-3,3% |
1. Apple |
3,6 |
14,6 % |
2,2 |
10,5 % |
64,1 % |
3. Fitbit |
3,0 |
12,3 % |
4,9 |
23,2 % |
-37,7 % |
4. Samsung |
1,4 |
5,5 % |
0,7 |
3,4 % |
90,8 % |
5. Garmin |
1,1 |
4,6 % |
1,1 |
5,4 % |
1,6 % |
ostatní |
11,9 |
48,2 % |
8,3 |
39,5 % |
43,9 % |
Celkem |
24,7 |
100,0 % |
20,9 |
100,0 % |
17,9 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců
Zdroj: IDC