Společnost IDC ve své nové analýze hovoří o 2,9% poklesu globálního prodeje chytrých telefonů v prvním kvartálu 2018. Celkem jich se během tohoto období prodalo pouze 334,3 milionu, přičemž hlavním „viníkem“ této situace byl čínský trh.
V Číně se totiž během prvního čtvrtletí prodalo míně než 100 milionů chytrých telefonů, což se stalo naposledy v roce 2013. Analytici však obratem dodávají, že z hlediska hodnoty globální trh roste, především díky poptávce po pokročilejších modelech.
Drahé modely jsou příliš drahé
Bohužel to však není tak jednoduché. IDC totiž zároveň zdůrazňuje, že spotřebitelé nejsou příliš ochotní investovat do současných vlajkových modelů předních značek. Vedoucí výzkumu Anthony Scarsella naznačuje, že si výrobci pod sebou možná trochu podřezali větev.
„Přehršel ultra-high-endových a drahých modelů uvedených na trh v průběhu posledních 12 až 18 měsíců v dohledné době zřejmě zpomalí cyklus trhu. Zdá se, že spotřebitelé nechtějí vynaložit tolik peněz na zařízení, které není o tolik lepší než jejich současný telefon,“ uvedl Scarsella.
Řešením tohoto problému se podle Scarselly mohou stát cenově dostupnější prémiové modely. Právě ty by mohly v průběhu druhého pololetí zvrátit situaci a přispět k návratu globálního prodeje chytrých telefonů k růstu.
Velký návrat Xiaomi
Co se týče výrobců, jedničkou trhu zůstal Samsung s tržním podílem lehce nad 23 %, byť prodal o 2,4 % méně telefonů než na počátku roku 2017. Druhý Apple si naopak polepšil o mírná 2,8 % a jeho tržní podíl překonal 15% hranici.
Třetímu Huawei se již tradičně dařilo dobře a díky svému 13,8% růstu mírně snížilo svou ztrátu na Apple. Největším „skokanem“ však bylo Xiaomi, které se díky bezmála 88% nárůstu výsledků vrátilo mezi elitní pětici a obsadilo čtvrté místo.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
78,2 |
23,4 % |
80,1 |
23,3 % |
-2,4 % |
2. Apple |
52,2 |
15,6 % |
50,8 |
14,7 % |
2,8 % |
3. Huawei |
39,3 |
11,8 % |
34,5 |
10,0 % |
13,8 % |
4. Xiaomi |
28,0 |
8,4 % |
14,8 |
4,3 % |
87,8 % |
5. Oppo |
23,9 |
7,1 % |
25,8 |
7,5 % |
-7,5 % |
ostatní |
112,7 |
33,7 % |
138,3 |
40,2 % |
-18,5 % |
Celkem |
334,3 |
100,0 % |
344,4 |
100,0 % |
-2,9 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC