Společnost IDC uvádí že hodnota kombinovaného celosvětového trhu spotřebitelských a podnikových WLAN produktů v druhém čtvrtletí 2020 vzrostla o 7,1 %. Spotřebitelský segment přitom posílil o silných 20,3 %, naopak podniková poptávka klesla o 9,5 %.
Výsledky podle analytiků odrážejí dopad pandemie onemocnění covid-19 na podnikový trh WLAN. Například tržby z podnikové třídy WLAN infrastruktury v první polovině roku 2020 meziročně oslabily o 6,1 %.
Pozitivně nicméně roste poptávka po zařízeních podporujících nový standard Wi-Fi – například zájem o přístupové body (AP) s podporou Wi-Fi 6 ve druhém čtvrtletí 28,9 % tržeb v podnikovém segmentu, což je o sedm procentních bodů více než v prvním kvartálu.
Většinu dodávek (75,6 %) i tržeb (69,4 %) z přístupových bodů i nadále tvoří zařízení s podporou Wi-Fi 5. Celkové jednotkové dodávky na podnikovém trhu WLAN meziročně klesly o 6,4 %.
Spotřebitelé se do Wi-Fi 6 zatím nehrnou
Spotřebitelský trh v druhém kvartálu vzrostl o již zmiňovaných 20,3 %, přičemž 60,2 % dodávek a 73,7 % tržeb představovaly zařízení podporující standard Wi-Fi 5. Přechod na Wi-Fi 6 je ve spotřebitelském segmentu zatím pomalý.
„Organizace po celém světě byly nuceny rychle reagovat na pandemii a upravit svůj provoz,“ vysvětluje Brandon Butler z IDC. „I kvůli tomu některé organizace musely pozastavit své investice do zařízení WLAN.“
Z geografického hlediska trh WLAN zaznamenal smíšené výsledky – nejsilněji (o 20,8 %) rostl japonský trh, zatímco ten čínský vyrostl jen o 0,8%. Zbytek asijskopacifického regionu meziročně oslabil o 7,6 %, za zmínku stojí silný 49,1% růst Tchaj-wanu.
Evropské trhy oslabovaly – podnikový segment v západní Evropě vykázal propad o 17,2 %, ve střední a východní Evropě o 11,3 %. V regionu CEE si nejhůř vedlo Polsko s 14,4% poklesem, nejhorší evropský propad zaznamenalo Spojené království (o 23,8 %).
Klesaly i ostatní trhy, například region MEA oslabil o 5,7 %, trh v USA o 11,1 %, poptávka v Kanadě se propadla dokonce o 14,8 %. Latinskoamerický trh pak vykázal pokles o 16,2 %.
„Za smíšenými výsledky podnikového trhu WLAN stojí především rychlost šíření pandemie,“ podotýká Petr Jirovský z IDC. „Výzkum ukazuje, že zatímco některé podniky udržují investiční plány stabilní, jiné výdaje dokonce zvyšují.“
Huawei má důvod k radosti
Tržby výrobců ve druhém čtvrtletí 2020 vesměs klesaly – lídr Cico oslabil o 10,9 % na 626 milionů dolarů, druhé HPE-Aruba vykázalo pokles o 17,1 %. O něco lépe na tom bylo třetí Ubiquiti, jehož tržby meziročně klesly o 5 %.
Nejhorší kvartál za sebou má CommScope (dříve Arris/Ruckus), jehož tržby se propadly dokonce o 22,8 %. Naopak v plusu skončilo Huawei, které meziročně zvýšilo tržby o 2,5 % a mezikvartálně posílil svůj podíl na trhu z 3,8 % na 6,1 %.
Graf – Vývoj tržních podílů a příjmů největších výrobců
Zdroj: IDC