Společnost IDC očekává, že globální investice do kognitivních a AI (umělá inteligence) systémů v roce 2018 dosáhnou částky 19,1 miliardy dolarů, což by představovalo silný meziroční nárůst o 54,2 %. V období do roku 2021 má pak tento segment růst podobným tempem a na konci podle IDC dosáhne investic ve výši 52,2 miliardy dolarů ročně.
„Růst zájmu a povědomí o umělé inteligenci připomíná zlatou horečku. Každé odvětví a každá organizace by se měly tímto fenoménem zabývat a vyhodnotit, jak ovlivní jejich obchodní procesory a schopnost uvádět na trh produkty a služby,“ uvedl David Schubmehl, vedoucí výzkumu IDC pro kognitivní systémy.
Investovat budou obchody, banky a továrny
IDC uvádí, že již v roce 2019 bude 40 % iniciativ spojených s digitální transformací zahrnovat AI služby, přičemž v roce 2021 má být celých 75 % podnikových aplikací postaveno na AI. Možností jejího nasazení je nepřeberně, od analytiky, predikcí a doporučení nebo inteligentní automatizaci procesů až po využití v retailu.
Právě maloobchodní segment se má ostatně v letošním roce stát největším globálním investorem do kognitivních řešení s částkou okolo 3,4 miliardy dolarů. Těsně za ním se má na druhém místě ocitnout oblasti bankovnictví, která investuje přibližně 3,3 miliardy, a na třetím místě skončí diskrétní výroba s investicemi ve výši 2 miliard.
Bezpečnost (až) na druhém místě
Pokud jde o konkrétní využití AI, nejvíce investic (2,4 miliardy dolarů) má putovat do oblasti automatizace péče o zákazníky, přičemž do ní budou (nepřekvapivě) investovat zejména maloobchodní a telekomunikační společnosti.
Na druhém místě skončí kybernetická bezpečnost (1,5 miliardy dolarů), na niž budou klást důraz zejména finanční instituce, poskytovatelé veřejných služeb a telekomunikační operátoři. Třetím nejpopulárnějším segmentem pak bude podle IDC automatizace prodejních procesů (1,45 miliardy) s investory především z oblastí retailu a médií.
Co se týče technologií, více než polovina veškerých globálních investic bude podle IDC vynaložena na kognitivní software v čele s aplikacemi schopnými se průběžně učit, přizpůsobovat, analyzovat a přinášet predikce nebo doporučení. Druhým největším segmentem se mají stát kognitivní platformy sloužící pro vývoj právě těchto aplikací.
Poměrně významná část investic bude zároveň putovat do služeb, zejména těch, které organizacím pomohou vyvíjet a implementovat kognitivní řešení, případně podnikových služeb v podobě konzultací nebo horizontálního outsourcingu. Nejmenší část trhu pak bude tvořit hardware, tedy infrastruktura potřebná k provozu výše zmíněných aplikací a platforem.
Zdroj: IDC