Společnost IDC přináší relativně dobré zprávy z trhu nositelné elektroniky. Celosvětové dodávky ve třetím čtvrtletí 2023 totiž vzrostly o 2,6 % a dosáhly historického maxima za třetí čtvrtletí ve výši 148,4 milionu kusů.
Celkový objem ve sledovaném období podle analytiků dokonce překonal dodávky ve stejném období let 2021 (142,1 milionu) i 2022 (144,6 milionu). V té době trhu silně napomáhaly výdaje souvisejícími s pandemií.
„Trh nositelné elektroniky se rozjel již před deseti lety, a přestože došlo k určité konsolidaci, trh je co do značek a forem využití stále velmi rozmanitý,“ shrnuje Jitesh Ubrani z IDC s tím, že největším tahounem byl nástup menších a elegantnějších zařízení na monitorování zdraví a kondice.
„Očekává se, že chytré prsteny od novějších značek, jako jsou Oura, Noise, BoAT, Circular a další, v nadcházejících čtvrtletích odstartují nový trend a zároveň vyvinou tlak na zavedené značky,“ nastiňuje analytik.
Xiaomi přeskočilo Samsung
„Chytré hodinky a sluchátka si na trhu nositelné elektroniky stále drží čestné místo,“ přidává Ramon Llamas z IDC. „Právě zde můžeme sledovat, že některé nové značky jsou schopné dodat tolik zařízení, že se vyšvihnou mezi nejsilnější hráče.“
Co se jednotlivých výrobců týče, jedničkou na globálním trhu nositelné elektroniky je Apple, byť ve třetím čtvrtletí 2023 dodal o více než čtvrtinu méně zařízení než ve stejném období v roce 2022. Druhé místo patří mimořádně dravé značce Imagine Marketing, jejíž dodávky meziročně stouply skoro o 20 %.
Největší růst v rámci top 5 si připsalo třetí Xiaomi, které ve sledovaném období posílilo o 36 % a dodalo 11,6 milionu kusů zařízení. Z bronzové příčky sesadilo Samsung, jenž oslabil o 9 % a dodal 10,7 milionu kusů. Páté místo patří Huawei, jehož dodávky meziročně klesly o 4,4 %.
Tabulka – Vývoj trhu nositelné elektroniky nositelné elektroniky (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q23 |
Podíl 3Q23 |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Meziroč. rozdíl |
1. Apple |
29,9 |
20,2 % |
40,8 |
28,2 % |
–26,7 % |
2. Imagine Marketing |
14,3 |
9,6 % |
11,9 |
8,3 % |
19,4 % |
3. Xiaomi |
11,6 |
7,8 % |
8,5 |
5,9 % |
36,0 % |
4. Samsung |
10,7 |
7,2 % |
11,8 |
8,2 % |
–9,1 % |
5. Huawei |
8,5 |
5,7 % |
8,9 |
6,2 % |
–4,4 % |
ostatní |
73,4 |
49,4 % |
62,6 |
43,3 % |
17,1 % |
Celkem |
148,4 |
100,0 % |
144,6 |
100,0 % |
2,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj trhu podle typu zařízení
Zdroj: IDC