Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh chromebooků ve třetím čtvrtletí 2021 meziročně oslabil o 29,8 % na 6,5 milionu kusů. Trh tabletů ve stejném období klesl o 9,4 % na 42,3 milionu kusů. Oba trhy skončily v červených číslech poprvé od začátku pandemie.
Analytici podotýkají, že rozvolňování protiepidemických opatřeních v řadě regionů vedlo k tomu, že docházelo ke zvyšování výdajů na jiné kategorie. Zároveň je nutné brát v potaz, že ve třetím kvartálu 2020 dosahovaly dodávky spotřebitelských zařízení svého vrcholu.
„Řada škol a vlád vyčerpala své rozpočty na poskytování zařízení pro výuku na dálku,“ vysvětluje Anuroopa Natarajová z IDC. „V důsledku toho očekáváme, že v blízké budoucnosti dojde k určitému nasycení vzdělávacího trhu.“
To podle ní bude mít přímý dopad na chromebooky, a to zejména na rozvinutých trzích. Natarajová nicméně dodává, že chromebooky ještě stále zažívají boom na rozvíjejících se trzích, ale prodeje v těchto regionech představují méně než 13 % celkového objemu.
Tablety penetrují nejrůznější vertikály
IDC dále informuje, že dodávky tabletů v uplynulém roce rostly vlivem řady faktorů včetně jejich všestranného využití, nedostatku komponent na straně PC a relativně nižšími prodejními cenami.
Navzdory zpomalení poptávky analytici očekávají, že komerční využití tabletů ve vertikálách jako je logistika, zdravotnictví a bankovnictví přetrvá. Pandemie totiž změnila způsob, jakým mnoho z těchto podniků provádí každodenní operace.
„Ačkoli za poklesem v těchto kategoriích z velké části stojí snížená poptávka, nezanedbatelným faktorem byla také omezená nabídka,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.
„Kombinace těchto dvou faktorů pravděpodobně vytvoří příležitost pro výrobce PC, protože sdílené komponenty, výrobní kapacita a logistická dostupnost by mohly být přesunuty do jiných kategorií, jako jsou notebooky s Windows či herní počítače,“ uzavírá.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,7 |
34,6 % |
14,0 |
30,0 % |
4,6 % |
2. Samsung |
7,5 |
17,7 % |
8,4 |
18,0 % |
-11,1 % |
3. Amazon |
4,7 |
11,1 % |
5,4 |
11,6 % |
-13,3 % |
4. Lenovo |
4,3 |
10,1 % |
4,2 |
9,0 % |
2,1 % |
5. Huawei* |
2,3 |
5,4 % |
4,2 |
9,0 % |
-45,9 % |
ostatní |
8,9 |
21,1 % |
10,5 |
22,4 % |
-14,8 % |
Celkem |
42,3 |
100,0 % |
46,7 |
100,0 % |
-9,4 % |
* bez Honoru
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
1,5 |
23,1 % |
1,7 |
18,0 % |
-10,0 % |
2. Acer |
1,4 |
20,8 % |
1,6 |
17,1 % |
-14,6 % |
3. Dell |
1,2 |
18,0 % |
1,2 |
13,4 % |
-5,7 % |
4. HP |
1,1 |
16,9 % |
3,2 |
35,0 % |
-66,1 % |
5. Samsung |
0,6 |
8,9 % |
0,6 |
6,2 % |
0,2 % |
ostatní |
0,8 |
12,3 % |
0,9 |
10,2 % |
-15,4 % |
Celkem |
6,5 |
100,0 % |
9,2 |
100,0 % |
-29,8 % |
Zdroj: IDC