Společnost IDC informuje, že evropský trh nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2021 posílil o solidních 33 % na 22 milionů kusů. Ve spotřebitelském segmentu podle analytiku táhnou zejména zařízení na monitorování fyzičky.
„Segment chytrých hodinek meziročně vzrostl o 38,7 %, přičemž výrobci uzavírají nová partnerství s lokálními telekomunikačními operátory a zároveň lákají zákazníky na odolnější a inovativnější funkce,“ popisuje Kyla Lamová z IDC.
Miloš Vučkovič z IDC dodává, že trh nositelné elektroniky v našem regionu CEE vyrostl o solidních 27,9 %. „Poptávka po sluchátkách vykázala 41,5% růst, ještě lépe se ale dařilo segmentu hodinek,“ doplňuje.
Prodeje chytrých hodinek ve střední a východní Evropě podle něj vzrostly o 92,2 %, zájem o základní modely pak vyskočil dokonce o 110,6 %. Lídrem v kategorii smart je podle IDC Samsung, nejvýraznější růst o 126,4 % ovšem zaznamenal Apple.
IDC doplňuje, že v kategorii základních hodinek se na první místo vyšvihla značka Huami s působivým meziročním růstem o 341,1 %, následovaná společnosti Huawei.
Chytré brýle na vzestupu
Analytická společnost očekává, že trh nositelné elektroniky v Evropě do roku 2025 poroste v průměru o 12,9 % ročně. Na konci prognózovaného období by pak trh měl dosáhnout 168,4 milionu dodaných kusů.
Kategorie hodinek, která tvoří zhruba třetinu trhu, ve sledovaném období vyrostla o 51,2 % na 6,9 milionu kusů. Očekávání trhu podle analytiků opět překonal WatchOS společnosti Apple a strategický tah snížit cenu řad Watch Series 3 a Watch SE.
Poptávka po chytrých brýlích meziročně vystřelila o 133,4 %, zejména díky většímu zájmu ze strany mezinárodních výrobců, jako jsou Bose, Huawei a Razer. Ačkoli průměrná cena chytrých hodinek dosahuje kolem 250 dolarů, těší se zájmu i spotřebitelů.
Dodávky sluchátek do Evropy v prvním čtvrtletí 2021 dosáhly 11,7 milionu kusů, což z nich činí největší kategorii s 53,2% podílem na trhu. Mezi spotřebiteli vedou sluchátka typu truly wireless, prodeje posilují i různé propagační kampaně.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců v 1Q21 v Evropě (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. zmena |
1. Apple |
7,8 |
35,6 % |
5,0 |
30,0 % |
57,8 % |
2. Samsung |
3,5 |
16,1 % |
2,8 |
16,8 % |
27,2 % |
3. Xiaomi |
2,5 |
11,5 % |
2,6 |
15,7 % |
-2,4 % |
4. Huawei |
1,4 |
6,6 % |
1,3 |
8,0 % |
9,0 % |
5. Huami |
1,1 |
4,8 % |
0,5 |
3,1 % |
105,3 % |
ostatní |
5,6 |
25,5 % |
4,4 |
26,3 % |
28,6 % |
Celkem |
22,0 |
100,0 % |
16,5 |
100,0 % |
33,0 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje trhu v Evropě 2020-2025 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2025 |
Podíl 2025 |
CAGR* '20-'25 |
sluchátka |
50,1 |
54,7 % |
101,5 |
60,3 % |
15,2 % |
hodinky |
23,4 |
25,5 % |
46,9 |
27,8 % |
14,9 % |
náramky |
18,1 |
19,7 % |
19,8 |
11,7 % |
1,8 % |
ostatní |
0,1 |
0,1 % |
0,2 |
0,2 % |
14,6 % |
Celkem |
91,7 |
100,0 % |
168,4 |
100,0 % |
12,9 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC