IDC: Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v 4Q20 triumfoval, vyrostl o 12,2 %

20. 4. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com
Byť poptávka v CEE na konci roku vyrostla jen o 6,4 %, analytici poukazují na stabilní zájem spotřebitelů o vylepšování domácností. Evropský trh by měl do roku 2025 posilovat v průměru o 15 % ročně.

Společnost IDC informuje, že trh zařízení pro chytrou domácnost v Evropě v posledním kvartálu loňského roku posílil o 12,2 % na 41,3 milionu kusů zařízení. K růstu podle analytiků výrazně přispěly chytré televizory, které v 1H20 zaznamenaly propad.

„Po negativní první polovině roku 2020 se trh zařízení pro inteligentní domácnost zotavil a ukázal pokračující růst a zájem spotřebitelů,“ shrnuje situaci Antonio Arantes z IDC.

Jan Přenosil z IDC upřesňuje, že trh ve střední a východní Evropě ve sledovaném období meziročně vyrostl o 6,4 %. Hnacím motorem růstu je podle něj kategorie video zábavy.

Dobré výsledky jsme zaznamenali v kategoriích souvisejících s jinými domácími zařízeními, jako je monitorování a zabezpečení domácnosti, termostaty a osvětlení. Struktura výdajů domácností se během pandemie se změnila; spotřebitelé se aktuálně více zaměřují na vylepšování svých domovů,“ vysvětluje.

Vyrovnaný růst napříč kategoriemi

Kategorie zařízení pro video zábavu tvořila na konci roku 48,4 % trhu – prodeje meziročně vzrostly o 11,4 % na více než 20 milionů kusů. díky uvedení nových produktů, jako je Google Chromecast s Google TV a nový Amazon Fire TV Stick, stouply dodávky adaptérů pro digitální média o 35,4 %.

Chytré reproduktory se ve sledovaném období udržely na pozitivní trajektorii; tato kategorie meziročně vyrostla o 11,9 % a aktuálně tvoří 28 % trhu. Evropskou jedničkou a dvojkou mezi chytrými reproduktory zůstávají Amazon a Google.

Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů ve čtvrtém kvartálu 2020 vykázala svůj nejvýraznější růst za celý rok, konkrétně o 12,2 % na 8 milionů jednotek.

Samsung a LG mírně oslabili

Z hlediska jednotlivých výrobců zůstává v čele evropského žebříčku Amazon, jenž vyrostl o silných 10,1 %. Ještě lépe si vedl druhý Google, který si meziročně polepšil o 27,4 %. Mírný pokles o 2,4 % vykázal třetí Samsung.

V plusu na konci loňského roku skončilo ještě LG, které meziročně zvýšilo prodeje o 7,6 % a nadále drží zhruba desetinu trhu. Nejhorší výsledek z nejsilnější pětice výrobců zaznamenalo Sony, které si pohoršilo o 4,3 %.

Co se týče vyhlídek do budoucna, IDC odhaduje, že v roce 2025 se na evropském trhu prodá 210 milionů kusů zařízení pro chytrou domácnost. Trh by tak měl do konce prognózovaného období růst v průměru o 14,94 % ročně.

Tabulka 1 – Top 5 výrobců v Evropě 4Q20 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q20

Podíl 4Q20

Prodej 4Q19

Podíl 4Q19

Meziroč. změna

1. Amazon

7,477

18,1 %

6,788

18,4 %

10,1 %

2. Google

5,164

12,5 %

4,053

11,0 %

27,4 %

3. Samsung

4,915

11,9 %

5,035

13,7 %

-2,4 %

4. LG

4,330

10,5 %

4,024

10,9 %

7,6 %

5. Sony

1,925

4,7 %

2,011

5,5 %

-4,3 %

ostatní

17,511

42,3 %

14,912

40,5 %

17,4 %

Celkem

41,322

100,0 %

36,823

100,0 %

12,2 %

Zdroj: IDC

ICTS24

Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej

2020 

Podíl

2020

Prodej

2025

Podíl

2025

CAGR 

'20-'25

video

53,089

50,7 %

76,287

39,3 %

7,52 %

audio

25,356

24,2 %

50,850

24,2 %

14,93 %

osvětlení

6,916

6,6 %

25,147

18,3 %

40,86 %

zabezpečení

11,647

11,1 %

38,356

12,0 %

16,64 %

termostaty

2,974

2,8 %

6,759

3,2 %

17,85 %

ostatní

4,644

4,6 %

12,522

6,0 %

21,94 %

Celkem

104,626

100,0 %

209,921

100,0 %

14,9 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Arrow Electronics v EMEA spouští Cloud Amplification Program
Arrow Electronics v EMEA spouští Cloud Amplification Program
Canalys: Příprava na AI je v plném proudu, investice do cloudové infrastruktury vystřelily o 21 %
Canalys: Příprava na AI je v plném proudu, investice do cloudové infrastruktury vystřelily o 21 %
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys