Společnost IDC informuje, že trh zařízení pro chytrou domácnost v Evropě v posledním kvartálu loňského roku posílil o 12,2 % na 41,3 milionu kusů zařízení. K růstu podle analytiků výrazně přispěly chytré televizory, které v 1H20 zaznamenaly propad.
„Po negativní první polovině roku 2020 se trh zařízení pro inteligentní domácnost zotavil a ukázal pokračující růst a zájem spotřebitelů,“ shrnuje situaci Antonio Arantes z IDC.
Jan Přenosil z IDC upřesňuje, že trh ve střední a východní Evropě ve sledovaném období meziročně vyrostl o 6,4 %. Hnacím motorem růstu je podle něj kategorie video zábavy.
„Dobré výsledky jsme zaznamenali v kategoriích souvisejících s jinými domácími zařízeními, jako je monitorování a zabezpečení domácnosti, termostaty a osvětlení. Struktura výdajů domácností se během pandemie se změnila; spotřebitelé se aktuálně více zaměřují na vylepšování svých domovů,“ vysvětluje.
Vyrovnaný růst napříč kategoriemi
Kategorie zařízení pro video zábavu tvořila na konci roku 48,4 % trhu – prodeje meziročně vzrostly o 11,4 % na více než 20 milionů kusů. díky uvedení nových produktů, jako je Google Chromecast s Google TV a nový Amazon Fire TV Stick, stouply dodávky adaptérů pro digitální média o 35,4 %.
Chytré reproduktory se ve sledovaném období udržely na pozitivní trajektorii; tato kategorie meziročně vyrostla o 11,9 % a aktuálně tvoří 28 % trhu. Evropskou jedničkou a dvojkou mezi chytrými reproduktory zůstávají Amazon a Google.
Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů ve čtvrtém kvartálu 2020 vykázala svůj nejvýraznější růst za celý rok, konkrétně o 12,2 % na 8 milionů jednotek.
Samsung a LG mírně oslabili
Z hlediska jednotlivých výrobců zůstává v čele evropského žebříčku Amazon, jenž vyrostl o silných 10,1 %. Ještě lépe si vedl druhý Google, který si meziročně polepšil o 27,4 %. Mírný pokles o 2,4 % vykázal třetí Samsung.
V plusu na konci loňského roku skončilo ještě LG, které meziročně zvýšilo prodeje o 7,6 % a nadále drží zhruba desetinu trhu. Nejhorší výsledek z nejsilnější pětice výrobců zaznamenalo Sony, které si pohoršilo o 4,3 %.
Co se týče vyhlídek do budoucna, IDC odhaduje, že v roce 2025 se na evropském trhu prodá 210 milionů kusů zařízení pro chytrou domácnost. Trh by tak měl do konce prognózovaného období růst v průměru o 14,94 % ročně.
Tabulka 1 – Top 5 výrobců v Evropě 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroč. změna |
1. Amazon |
7,477 |
18,1 % |
6,788 |
18,4 % |
10,1 % |
2. Google |
5,164 |
12,5 % |
4,053 |
11,0 % |
27,4 % |
3. Samsung |
4,915 |
11,9 % |
5,035 |
13,7 % |
-2,4 % |
4. LG |
4,330 |
10,5 % |
4,024 |
10,9 % |
7,6 % |
5. Sony |
1,925 |
4,7 % |
2,011 |
5,5 % |
-4,3 % |
ostatní |
17,511 |
42,3 % |
14,912 |
40,5 % |
17,4 % |
Celkem |
41,322 |
100,0 % |
36,823 |
100,0 % |
12,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2025 |
Podíl 2025 |
CAGR '20-'25 |
video |
53,089 |
50,7 % |
76,287 |
39,3 % |
7,52 % |
audio |
25,356 |
24,2 % |
50,850 |
24,2 % |
14,93 % |
osvětlení |
6,916 |
6,6 % |
25,147 |
18,3 % |
40,86 % |
zabezpečení |
11,647 |
11,1 % |
38,356 |
12,0 % |
16,64 % |
termostaty |
2,974 |
2,8 % |
6,759 |
3,2 % |
17,85 % |
ostatní |
4,644 |
4,6 % |
12,522 |
6,0 % |
21,94 % |
Celkem |
104,626 |
100,0 % |
209,921 |
100,0 % |
14,9 % |
Zdroj: IDC