Klasických mobilních telefonů se prodalo ve zkoumaném období o 6 % více než ve třetím čtvrtletí roku 2008. Tahounem pro uživatele se stala zejména dotyková zařízení od LG a Samsungu. V segmentu smartphonů vykázal při srovnání s rokem 2008 zvýšení prodejů jen RIM (87 %) a Apple (6 %).
Podíl chytrých telefonů s operačním systémem Google Android vzrostl ve 3. čtvrtletí meziročně 4,2 % na 5,4 %, a to především díky jejich zařazení do portfolia operátorů. Ovšem spotřebitelé se zatím Androidu vyhýbají, protože přesně nevědí v čem spočívají jeho výhody a vybírají zatím z velmi omezené nabídky modelů. Využijte tuto příležitost a s příchodem nových zařízení přesvědčte zákazníky o jejich přednostech.
Platforma BlackBerry se dlouhodobě prodává dobře a její podíl na trhu chytrých telefonů vzrostl ve 3. čtvrtletí na 16 % zejména díky oblíbenému modelu BlackBerry Curve 8520.
Naopak Windows Mobile nadále ztrácejí i proto, že zařízení s Windows Mobile 6.5 byla představena až v říjnu. Nicméně reference zákazníků jsou pozitivní a analytici očekávají oživení trhu v průběhu 4. čtvrtletí 2009.
Symbian pod tlakem konkurence zaznamenal při srovnání s předchozím čtvrtletím pokles podílu na trhu z 59 % na 48 %, ovšem stále si s přehledem drží nejvyšší podíl v operačních systémech. Trápí ho mimo jiné Apple, který díky navázání spolupráce s evropskými operátory dokázal mezičtvrtletně zvýšit svůj podíl z 16 % na 24 %.
Výrobci v Evropě
Ve třetím čtvrtletí roku 2009 Nokia udržela s 35% podílem na trhu první příčku. Druhý Samsung neustále navyšuje svůj podíl (31 % ve sledovaném období) a analytici očekávají, že se v roce 2010 stane v západní Evropě jedničkou trhu. Na třetí příčce se umístilo LG, které dokázalo ve 3. čtvrtletí meziročně zvýšit prodeje o 150 % a přeskočilo tak Sony Ericsson dlouhodobě vykazující silné propady. Čtvrtý Apple představuje 6 % trhu a Research in Motion se umístil na páté příčce.
Prodeje mobilních telefonů v Evropě ve 3. čtvrtletí 2009 (v milionech kusů)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 3Q 2008 |
Podíl na trhu 3Q 2009 |
Růst |
Nokia |
16 |
16,5 |
36 % |
35 % |
3 % |
Samsung |
12,9 |
14,3 |
29 % |
31 % |
10 % |
LG |
2 |
5,1 |
4 % |
11 % |
150 % |
Sony Ericsson |
7 |
4,9 |
16 % |
10 % |
-30 % |
Apple |
2 |
2,1 |
4 % |
4 % |
6 % |
Research in Motion |
0,8 |
1,4 |
2 % |
3 % |
87 % |
Ostatní |
4 |
2,5 |
13 % |
5 % |
-38 % |
Celkem |
44,7 |
46,8 |
100 |
100 |
5 % |
Zdroj: IDC (prosinec, 2009)