Společnost IDC uvádí, že se ve čtvrtém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 49,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 7,9 %. Přibližně 6,5 milionu z celkového počtu tvořily hybridní modely s oddělitelnou klávesnicí, jejichž prodej naopak stoupl o 10,3 %.
Jenže to je málo. Za celý rok 2017 totiž prodej hybridních tabletů narostl pouze o 1,6 %, zatímco o rok dříve to bylo o výrazně silnějších 24 %. Analytici však zachovávají opatrný optimismus a hovoří o tom, že tento segment stále má potenciál růst.
Opatrný optimismus díky nové platformě
Ve druhém čtvrtletí 2018 se totiž očekává nástup modelů s Windows na platformě ARM, který může výrazně zamíchat se situací na trhu. IDC však současně varuje, že většina očekávaných zařízení bude spadat do prémiového segmentu a naopak budou chybět modely střední třídy.
Oblast klasických tabletů mezitím pokračuje v poklesu. Za celý rok 2017 se jich prodalo o 7,6 % méně než o rok dříve, na čemž se podepsala obecně nízká poptávka mezi spotřebiteli, kteří dávají přednost chytrým telefonům, případně notebookům či právě hybridním modelům.
Amazon drtí konkurenci, Samsung se propadl
Klasický tablet podle IDC nenabízí dostatečnou hodnotu ani produktivitu. To jej staví na vedlejší kolej a jedinou výraznější možností, jak jej dostat ke spotřebitelům, je učinit z něj vstupní bránu k širšímu ekosystému služeb, jako to dělá například Amazon.
Ten se v závěru roku 2017 stal globální dvojkou právě díky své strategii, která je postavena na levných zařízeních sloužících v zásadě coby nákupní terminály. O úspěchu Amazonu svědčí masivní 50% nárůst prodeje v kontextu skomírajícícho trhu.
Jedničkou trhu však pořád zůstává Apple, který se může opřít o loajální zákazníky ochotné nakupovat nové generace iPadů. Výrobce se zároveň snaží propagovat svůj pokročilý model iPad Pro coby zařízení vhodné k práci a vzdělávání. Jeho výsledky však přesto stouply pouze o 0,6 %.
Na třetí příčku ve čtvrtém kvartálu 2017 spadl Samsung, jehož výsledky se meziročně snížily o 13 % vlivem nízkého prodeje klasických modelů. Na čtvrté místo pak poskočilo Huawei díky 12% zvýšení prodeje, zatímco páté Lenovo zaznamenalo 13% propad.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů za 4. kvartál 2017 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
13,2 |
26,6 % |
13,1 |
24,3 % |
0,6 % |
2. Amazon |
7,7 |
15,6 % |
5,2 |
9,6 % |
50,3 % |
3. Samsung |
7,0 |
14,1 % |
8,0 |
14,9 % |
-13,0 % |
4. Huawei |
3,5 |
7,1 % |
3,2 |
5,9 % |
11,9 % |
5. Lenovo |
3,1 |
6,2 % |
3,5 |
6,6 % |
-13,1 % |
ostatní |
15,1 |
30,4 % |
20,8 |
38,7 % |
-27,7 % |
Celkem |
49,6 |
100,0 % |
53,8 |
100,0 % |
-7,9 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za celý rok 2017 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
43,8 |
26,8 % |
42,6 |
24,3 % |
3,0 % |
2. Samsung |
24,9 |
15,2 % |
26,6 |
15,2 % |
-6,4 % |
3. Amazon |
16,7 |
10,2 % |
12,1 |
6,9 % |
38,0 % |
4. Huawei |
12,5 |
7,7 % |
9,8 |
5,6 % |
28,0 % |
5. Lenovo |
10,3 |
6,3 % |
11,0 |
6,3 % |
-6,3 % |
ostatní |
55,3 |
33,8 % |
72,8 |
41,7 % |
-24,1 % |
Celkem |
163,5 |
100,0 % |
174,9 |
100,0 % |
-6,5 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC