Společnost IDC ve své prognóze odhaduje, že kvůli přetrvávajícím makroekonomickým problémům a s nimi souvisejícím poklesem spotřebitelských nákupů dojde ke zpomalení růstu dodávek zařízení pro chytrou domácnost.
Zájem by tak celý letošní rok měl stagnovat a vyústit v 897,4 milionu dodaných zařízení, což představuje podobné množství jako v roce 2021. Tradiční tahouni, chytré reproduktory a televizory, navíc podle analytiků čelí jednocifernému poklesu.
„Extrémní vlna nákupů během pandemie je v případě chytrých reproduktorů, televizorů a streamovacích zařízení u konce a k obnově by mohlo dojít až v roce 2024,“ předpovídá Jitesh Ubrani z IDC.
Úspora jako hlavní faktor pro pořízení
„To však představuje příležitost pro zařízení šetřící náklady, jako jsou chytré termostaty a osvětlení,“ dodává Ubrani s tím, že právě tyto produkty mohou spotřebitelům pomoci snížit náklady v komplikovaném období inflačních tlaků.
Analytická společnost upřesňuje, že po většinu prognózovaného období bude největším odbytištěm zařízení pro chytrou domácnost Severní Amerika. Kolem roku 2025 se ovšem tohoto prvenství co do objemu dodávek chopí asijskopacifický region.
„Rostoucí míra rozšíření širokopásmového připojení a příliv dodavatelů vstupujících na trh v regionech Asie/Pacifik, Latinské Ameriky a EMEA významně přispějí k rozmachu zařízení pro chytrou domácnost v těchto oblastech,“ uzavírá Adam Wright z IDC.
Tabulka – Vývoj a prognóza trhu chytrých zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Dodávky 2022 |
Podíl 2022 |
Dodávky 2026 |
Podíl 2026 |
CAGR* |
video |
302,9 |
33,7 % |
331,8 |
35,8 % |
2,3 % |
zabezpečení |
190,5 |
21,2 % |
190,5 |
20,6 % |
9,7 % |
audio |
124,2 |
13,8 % |
124,2 |
13,4 % |
3,8 % |
osvětlení |
98,8 |
11,0 % |
98,8 |
10,7 % |
23,9 % |
termostaty |
24,9 |
2,8 % |
24,9 |
2,7 % |
5,4 % |
ostatní |
156,1 |
17,4 % |
156,1 |
16,9 % |
10,3 % |
Celkem |
897,4 |
100,0 % |
926,4 |
100,0 % |
8,6 % |
* průměrný složený roční růst
Zdroj: IDC