Společnost IDC přináší povzbudivé zprávy z trhu podnikových WLAN produktů. Trh totiž totiž ve čtvrtém kvartálu 2022 dosáhl vůbec největších výnosů ve výši 3,35 miliardy dolarů, což představuje 47,9% růst. Za celý rok pak tržby vzrostly o 31,4 % na rovných 10 miliard.
Růst v podnikovém segmentu i nadále pohánějí nejnovější standardy Wi-Fi 6 a Wi-Fi 6E. Závislé přístupové body pro Wi-Fi 6 v mezičtvrtletním srovnání posílily o 36,8 % a v posledních třech měsících uplynulého roku tvořily celých 82,8 % tržeb ze závislých AP.
Wi-Fi 6E, která rozšiřuje využití Wi-Fi na pásmo 6 GHz, i nadále zaznamenává rapidní rozmach – mezi třetím a čtvrtým kvartálem se tržby takřka zdvojnásobily a dosáhly 209 milionů dolarů. Wi-Fi 6E tvoří 7,2 % prodejů závislých AP.
Firmy drží krok
IDC dále uvádí, že spotřebitelský segment WLANu v posledním kvartálu 2022 meziročně posílil o 4 %, za celý rok nicméně stagnoval při růstu o 0,2 %. O Wi-Fi 6E mají podle analytiků zájem i spotřebitelé – ve sledovaném období tvořilo bezmála polovinu tržeb tohoto segmentu trhu.
„Podnikový segment na konci roku těžil z pokračujícího zmírňování nedostatku komponentů a narušení dodavatelského řetězce,“ vysvětluje Brandon Butler z IDC s tím, že rapidnímu růstu pomohly i podniky investující do nejnovějších standardů Wi-Fi.
„Silný výkon podnikového segmentu WLAN produktů potvrzuje, jak jsou bezdrátové technologie v sítích zásadní pro dosahování cílů digitální transformace organizací po celém světě,“ dodává Butler.
Propadlíci v CEE
Podnikový trh WLAN se podle analytiků těšil z úspěchu napříč regiony. V USA trh na konci roku vzrostl o 56,4 %, za celý rok pak o 31,4 %. Podobně v Kanadě si v posledním čtvrtletí připsal růst o 43,1 %, za celý rok o 17,5 %, a v Latinské Americe si polepšil dokonce o 104,4 % v 4Q a o 45,6 % za celý rok.
V západní Evropě trh v ve čtvrtém kvartálu posílil o 77,1 %, za celý rok pak o 52,8 %. Horší situace ovšem panovala v CEE, kde trh na konci roku vyrostl jen o 8,2 % a za celý rok 2022 oslabil 4,9 %. V regionu MEA pak trh v 4Q stoupl o silných 73,7 %, za celý rok pak o 42 %.
V asijsko-pacifickém regionu (kromě Japonska a Číny) trh WLAN na konci roku vzrostl o 44,9 %, za celý rok pak o 34,2 %. Čína si v posledním čtvrtletí polepšila o 5,4 % a za celý rok o 16,0 %. Japonský trh pak v posledních třech měsících roku klesl 6,1 %, ale za celý rok vzrostl o 1,9 %.
Cisco odskakuje konkurenci
Z hlediska jednotlivých výrobců si lídr Cisco v 4Q polepšil o silných 68,8 % na 1,5 miliardu dolarů a zvýšilo svůj tržní podíl na 41,2 %. Druhé HPE/Aruba v meziročním srovnání posílilo o 49,6 %, co do tržního podílu má s 14,6 % stále velký odstup.
Segment podnikového WLAN společnosti Huawei na konci roku posílil o 52,4 %, čímž si zajistila 7,6% podíl na trhu. Ubiquiti vzrostlo o 23,8 % a patří mu 6,8% podíl na trhu. Nejsilnější pětici uzavírá H3C, které si polepšilo o 5,9 % a drží 4,2% tržní podíl.
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů v podnikovém WLAN
Zdroj: IDC