Podle analýzy společnosti IDC se ve druhém kvartálu 2016 globálně prodalo 22,5 milionu kusů nositelné elektroniky, což představuje meziroční nárůst o 26,1 %. Prodej „hloupých“ základních zařízení, která nepodporují aplikace třetích stran, vyrostl o 48,8 %, zatímco chytrých zařízení se prodalo o 27,2 % méně než před rokem.
Základní zařízení ve druhém kvartálu tvořila 82,8 % všech prodaných jednotek a do tohoto segmentu expanduje stále více výrobců. Podle IDC je však většina nových zařízení okopírovaná od jiných produktů a pro nováčky je stále těžší se na tomto trhu nějakým způsobem odlišit. Chytrá zařízení mají zase jiný problém...
„Chytrá nositelná elektronika má stále potíže najít své místo na trhu. Uživatelé jsou zvědaví, co chytrá zařízení, zejména hodinky, dokážou, ale výrobci je stále nepřesvědčili, že jde o produkty, které člověk musí mít,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Ramon Llamas.
„Dobrou zprávou je, že chytrá zařízení ještě pořád stojí na počátku svého vývoje a výrobci je postupně vylepšují. Na druhou stranu to však znamená, že přechod od základních zařízení k chytrým bude pomalý,“ dodal Llamas.
Apple se propadl o bezmála 57 %, ale neděste se
Pořád proto platí, že hlavním využitím nositelné elektroniky je segment fitness a sportu. Jak však upozorňuje analytik Jitesh Ubrani, spotřebitelé pomalu objevují i její další funkce, například komunikaci nebo mobilní platby, a podniky začínají zkoumat její produktivní potenciál.
Mezi výrobci i nadále dominuje Fitbit s více než 25% tržním podílem, za který vděčí svým fitness náramkům. Druhé skončilo Xiaomi se svými levnými náramky Mi Band které jsou populární na jeho domácím čínském trhu. Prodej však rostl jen o 2,5 %, což je v případě tak mladého trhu málo.
Na třetím místě se umístil Apple, jediný výrobce chytrých zařízení v první pětici. Prodej hodinek Apple Watch se sice propadl o 56,7 %, ale vzhledem k tomu, že uživatelé čekají na nový model (Apple jej již představil – pozn. red.), se takový výsledek dal čekat. Apple i tak zůstává suverénně největším výrobcem chytré nositelné elektroniky na světě.
Čtvrtý skončil Garmin se svým expandujícím portfoliem, které se postupně posouvá i za hranice fitnessu. Garmin dosáhl ze všech velkých výrobců zdaleka nejvyššího meziročního růstu, kdy dokázal své výsledky více než zdvojnásobit.
Nováčkem je pak pátý Lifesense, který se svými náramky Mambo sklízel úspěch na čínském trhu.
Tabulka – Výsledky trhu nositelné elektroniky (miliony)
Výrobce |
Prodej 2Q16 |
Podíl 2Q16 |
Prodej 2Q15 |
Podíl 2Q15 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
5,7 |
25,4 % |
4,4 |
24,9 % |
28,7 % |
2. Xiaomi |
3,1 |
14,0 % |
3,1 |
17,2 % |
2,5 % |
3. Apple |
1,6 |
7,0 % |
3,6 |
20,3 % |
-56,7 % |
4. Garmin |
1,6 |
6,9 % |
0,8 |
4,2 % |
106,7 % |
5. Lifesense |
1,0 |
4,6 % |
0,0 |
0,0 % |
x |
ostatní |
9,5 |
42,1 % |
5,9 |
33,3 % |
59,3 % |
Celkem |
22,5 |
100,0 % |
17,8 |
100,0 % |
26,1 % |
Zdroj: IDC