Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh zařízení pro chytrou domácnost vystřelil v prvním kvartálu 2019 meziročně o 37,3 % procenta na 168,6 milionů kusů. Vývoj podporuje zejména neustále rostoucí zájem o propojená domácí zařízení.
Největší růst si připsala kategorie chytrých reproduktorů, která posílila o 37,3 % na 23,2 milionu kusů. Kategorii i nadále vládne Amazon, jenž ve sledovaném období prodal 5,1 milionů zařízení, následovaný Googlem s 4,1 miliony.
„Vzestup chytrých reproduktorů – a v poslední době i chytrých displejů – otevřela trh zařízení pro chytrou domácnost širšímu spektru zákazníků,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC. „Amazon i Google neustále vylepšují funkce svých hlasových asistentů.“
Jeden a půl miliardy chytrých zařízení v roce 2023
Analytická společnost v tomto kontextu odhaduje, že letos se celosvětově prodá 840,7 milionu zařízení pro chytrou domácnost. Do roku 2023 by toto číslo mělo vyrůst na 1,46 miliardy kusů s průměrným ročním růstem o 14,9 %.
„Skrytým hnacím motorem trhu jsou služby,“ vysvětluje Adam Wright z IDC. „Marže z prodeje jednotlivých zařízení totiž postupně klesají. Spotřebitelé budou navíc ve větší míře klást důraz na rozsah a kvalitu služeb, jež zařízení nabízejí.“
IDC dodává, že nejsilnější kategorií budou zařízení pro videozábavu, které v roce 2023 budou tvořit 29 % všech prodaných přístrojů pro chytrou domácnost. Růst kategorie podpoří například i uvedení televizorů s rozlišením 8K.
Bezpečnostní zařízení jako chytré kamery, zámky či zvonky budou tvořit 23,9 % prodejů a do roku 2023 by měly růst v průměru o 20,8 % ročně. Projeví se i nasycenost mezi chytrými reproduktory – tato kategorie by v roce 2023 měla posílit jen o 4,7 %.
Chytré reproduktory podle analytické společnosti o silnější růst připraví i fakt, že výrobci začnou zabudovávat inteligentní hlasové funkce i do ostatních zařízení pro chytrou domácnost – od televizorů přes termostaty až po osvětlení.
Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení v letech 2019-2023 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR '19–'23* |
video |
346,5 |
41,2 % |
424,4 |
29,0 % |
5,2 % |
zabezpeční |
163,9 |
19,5 % |
349,3 |
23,9 % |
20,8 % |
audio |
138,5 |
16,5 % |
206,2 |
14,1 % |
10,5 % |
ostatní |
191,7 |
22,8 % |
483,7 |
33,0 % |
26,0 % |
Celkem |
840,7 |
100,0 % |
1 463,5 |
100,0 % |
14,9 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC