Společnost IDC uvádí, že celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2023 zaznamenaly výrazný pokles o bezmála 30 % na 28,3 milionu kusů. Kvůli slabé poptávce skončila většina předních výrobců s dvouciferným poklesem.
Překážkou pro nové dodávky je zároveň i vysoká úroveň zásob v prodejních kanálech, analytici nicméně očekávají, že se tento problém v nacházejících měsících bude nadále zmírňovat.
Ve sledovaném období se snížily i dodávky chromebooků, byť podstatně mírněji. Trh ve druhém kvartálu klesl o 1,8 % na 5,8 milionu kusů. Minimálnímu oslabení napomohlo stažení objednávek z druhé poloviny roku, které vyvolalo očekávané zvýšení licenčních nákladů na Chrome OS.
Apple, Samsung a ostatní
Trhu tabletů bezpečně vládne Apple, jenž meziročně poklesl o 16,8 %. IDC poukazuje na to, že navzdory oslabení má Apple pravděpodobně lepší pozici než konkurence, protože společnost se obvykle zaměřuje na bohatší uživatelskou základnu, kterou ekonomický pokles nejspíš ovlivní v menší míře.
Druhá příčka patří Samsungu, jenž vykázal oslabení o 18,3 %, na třetí místo navzdory meziročnímu propadu o takřka 40 % vyhouplo Lenovo; výrobce zaznamenal mezikvartální zlepšení o 12,9 % a navyšuje marketingové a propagační aktivity.
Nejsilnější pětici uzavírají Huawei na čtvrtém a Xiaomi na pátém místě. První jmenovaná společnost si meziročně pohoršila o 22,9 %, naopak Xiaomi dokázalo zvýšit dodávky o 41,6 %. Výrobce těží ze strategického uvádění modelů na trh a dobře fungujícího kanálu na asijském trhu.
Vykostěná střední třída
„Trh s tablety se dále rozděluje, protože iPady obsadily vyšší třídu a značky jako Xiaomi a Lenovo se usadily v nižší třídě,“ říká Jitesh Ubrani z IDC. „To představuje výzvu pro střední trh, protože mnoho spotřebitelů tíhne k cenovým extrémům.“
Anuroopa Natarajová z IDC dodává, že dobře se daří zařízením, která nabízí více funkcí, ale zároveň jsou cenově dostupná. O ty je zájem zejména na rozvíjejících se trzích, protože spotřebitelům přinášejí vysokou hodnotu.
„Právě zde se objevilo několik nových hráčů, díky čemuž vykázaly rozvíjející se trhy relativně lepší tempo růstu než trhy vyspělé,“ uzavírá Natarajová.
Tabulka 1 – Top 5 výrobců tabletů 2Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Počet 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Počet 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
10,5 |
37,0 % |
12,6 |
31,2 % |
–16,8 % |
2. Samsung |
5,8 |
20,6 % |
7,1 |
17,7 % |
–18,3 % |
3. Lenovo |
2,1 |
7,6 % |
3,5 |
8,7 % |
–38,8 % |
4. Huawei |
1,7 |
5,9 % |
2,1 |
5,3 % |
–22,9 % |
5. Xiaomi |
1,0 |
3,6 % |
0,7 |
1,8 % |
41,6 % |
ostatní |
7,2 |
25,3 % |
14,3 |
35,3 % |
–49,7 % |
Celkem |
28,3 |
100,0 % |
40,3 |
100,0 % |
-29,9 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Top 5 výrobců chromebooků 2Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Meziroč. změna |
1. HP |
1,6 |
26,9 % |
0,9 |
15,6 % |
69,2 % |
2. Lenovo |
1,3 |
22,8 % |
1,3 |
21,7 % |
3,1 % |
3. Dell |
1,3 |
22,2 % |
1,5 |
25,6 % |
–14,9 % |
4. Acer |
1,1 |
18,3 % |
1,3 |
22,7 % |
–20,7 % |
5. Asus |
0,2 |
3,8 % |
0,3 |
4,9 % |
–24,7 % |
ostatní |
0,3 |
6,0 % |
0,6 |
9,4 % |
–37,7 % |
Celkem |
5,8 |
100,0 % |
5,9 |
100,0 % |
-1,8 % |
Zdroj: IDC