Společnost IDC uvedla, že celosvětový trh náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) v roce 2021 vyrostl o úctyhodných 92,1 % na 11,2 milionu kusů. Téměř polovina dodávek se navíc uskutečnila v posledním čtvrtletí roku.
Suverénně nejpopulárnějším produktem se vloni stal Quest 2 od společnosti Meta, jenž ukořistil 78% podíl na trhu. Na druhém místě s 5,1% podílem skončilo DPVR, a to zejména díky úspěchu na asijských trzích.
„Meta uspělo na trhu AR/VR zejména díky tomu, že nabídlo cenově velmi dostupný headset a posunulo se tak mimo hlavní herní publikum i k podnikům a lidem, co hry obvykle nehrají,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC.
Společnosti podle něj stále chybí výraznější konkurence. „To by se ale do roku a půl mohlo změnit, až na trh znovu vstoupí Sony se zařízením PSVR2. Zároveň se dá očekávat, že soupravy pro AR/VR uvede i Apple a další výrobci chytrých telefonů,“ dodává.
AR spíše zůstane na mobilech a tabletech
Právě vstup nových hráčů a širší přijímání ze strany komerčního sektoru podle IDC napomůžou tomu, že trh v roce 2022 vyroste o 46,9 %. Do roku 2026 by navíc měl růst v průměru o 35,1 % ročně a na konci prognózovaného období překročí hranici 50 milionů dodaných headsetů.
„Náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu nadále představují malý zlomek celkového trhu s náhlavními soupravami pro AR/VR a objemy, které vidíme, se odehrávají téměř výhradně na komerční straně podnikání,“ říká Tom Mainelli z IDC.
AR pro spotřebitele je podle něj stále z velké části doménou chytrých telefonů a tabletů a pravděpodobně to tak v blízké budoucnosti zůstane.
Graf – Prognóza trhu headsetů pro AR/VR
Zdroj: IDC