Společnost IDC informuje, že celosvětový trh náhlavních souprav pro virtuální a rozšířenou realitu v uplynulém roce zaznamenal pokles o silných 20,9 % na 8,8 milionu kusů. Po raketovém růstu v roce 2021 tak přišel poměrně strmý pád.
Analytici ovšem poukazují na to, že pokles nebyl zcela neočekávaný, a to zejména vzhledem k omezenému počtu hráčů na trhu, náročným makroekonomickým podmínkám a nevalnému masovému přijetí technologií ze strany spotřebitelů.
Růst ve veleúspěšném roce 2021 navíc táhlo zařízení Quest 2 od společnosti Meta a lockdownové výdaje spotřebitelů, kteří vyhledávali způsoby, jak se v domácí izolaci zabavit. Atmosféra se ovšem v průběhu loňského roku k tíži headsetů proměnila a pro šetřící spotřebitele nejsou tak atraktivní.
Meta a trpaslíci
Co se výrobců týče, hegemonem trhu je podle IDC již zmiňovaná společnost Meta s 80% tržním podílem. Druhé místo ukořistila společnost ByteDance (Pico) s 10 %, které se daří rozšiřovat produktové portfolio a prosazovat se na trzích, které Meta dosud neovládla.
Žebříček pěti největších výrobců doplňují DPVR, HTC a iQYIY. Jednou z dalších pozoruhodných společností je podle analytiků Nreal; tento výrobce sice obsadil celkově šestou pozici, ale na poli AR mu s téměř 100 tisíci dodanými headsety patřilo prvenství.
„Zatímco Meta a ByteDance spolu svádějí souboj v segmentu VR, Nreal dokázal pomalu zvyšovat svoji stopu tím, že začal oslovovat mobilní hráče,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC a dodává, že Meta těží hlavně díky obsahu třetích stran.
„Právě zde mohou ostatní hráči, jako je Sony a potenciálně i Apple, vytvořit významnou konkurenci, i když z dlouhodobého hlediska bude tato situace vyvíjet tlak na ostatní, včetně společností ByteDance a Nreal,“ upřesňuje Ubrani.
Lákadlo jménem smíšená realita
Analytická společnost dodává, že další oblastí, která pomalu získává pozornost, je smíšená realita, tedy zařízení, která dokáží přepínat mezi rozšířenou a virtuální realitou. Potenciál trhu AR/VR poodhaluje i zařízení Meta Quest Pro, uvedené na podzim 2022, a HTC XE Elite, oznámené na začátku letošního roku.
„Technologie navíc může být díky své všestrannosti atraktivní i pro komerční uživatele,“ dodává Ramon T. Llamas z IDC. „Vzhledem ke stále nízkému rozšíření AR/VR však může trvat několik cyklů, než se headsety pro smíšenou realitu prosadí,“ uzavírá.
Zdroj: IDC