Společnost IDC ve své aktuální analýze ze světa chytrých telefonů informuje, že celosvětové dodávky utrpěly již čtvrtý pokles v řadě. Ve druhém kvartálu letošního roku se v meziročním srovnání snížily o 8,7 % na 286 milionů kusů.
Napila Popalová z IDC poukazuje na to, že zatímco na začátku roku dělala výrobcům vrásky na čele omezená nabídka, příčina krize trhu chytrých telefonů se nyní přesunula k nedostatečné poptávce.
„Zatímco z pohledu nabídky se situace zlepšila, a to díky zvýšení kapacity a výroby, prudká inflace a ekonomická nejistota vážně utlumily spotřebitelské výdaje a vedly ke zvýšeným zásobám ve všech regionech,“ komentuje Popalová.
Přestože IDC očekává, že poptávka se v některých regionech ke konci roku začne zvedat, výhled na trh chytrých telefonů pro rok 2022 bude určitě horší, než jaký analytici očekávali. „Nadále však věříme, že aktuální pokles není ztracená poptávka, ale jen odložená do budoucna,“ neztrácí optimismus Popalová.
Východoevropské trápení
Z regionálního hlediska podle očekává vykázal největší pokles o 36,5 % region CEE, kde situaci negativně ovlivňuje válka na Ukrajině. Z hlediska objemu však střední a východní Evropa představuje pouze 6 % celosvětových zásilek.
O největší propad globálních objemů se tak podle analytické společnosti postarala Čína, kde dodávky meziročně klesly o 14,3 %. Všechny ostatní regiony (s výjimkou Kanady zaznamenaly nízký až střední jednociferný pokles).
Co se jednotlivých výrobců týče, pořadí zůstalo stejné. Vedoucí Samsung ve druhém čtvrtletí vyrostl o 5,6 %, zatímco druhý Apple stagnoval při růstu 0,5 %. Ostatní vendoři z nejsilnější pětky nicméně zaznamenali výrazné ztráty.
Xioami, kterému patří třetí příčka, ve sledovaném období oslabilo o 25,5 %, dodávky značky Vivo klesly o 21,8 % a Oppo, jež se s Vivem dělí o bramborovou pozici, vykázalo zhoršení o 24,6 %.
Zdroj: IDC
Tabulka – Předběžné výsledky prodeje chytrých telefonů v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
62,4 |
21,8 % |
59,1 |
18,9 % |
5,6 % |
2. Apple |
44,6 |
15,6 % |
44,4 |
14,2 % |
0,5 % |
3. Xiaomi |
39,5 |
13,8 % |
53,1 |
16,9 % |
–25,5 % |
4. Vivo* |
24,8 |
8,7 % |
31,7 |
10,1 % |
–21,8 % |
4. Oppo* |
24,7 |
8,6 % |
32,8 |
10,5 % |
–24,6 % |
ostatní |
89,9 |
31,5 % |
92,3 |
29,5 % |
–2,6 % |
Celkem |
286,0 |
100,0 % |
313,4 |
100,0 % |
-8,7 % |
Zdroj: IDC
Graf – Top 5 výrobců 2Q21–2Q22 podle podílu
Zdroj: IDC